2021. 06. 12. - 08:00
Mesterséges intelligencia - Önjáró robotcsónakok bukkantak fel Amszterdamban
A fejlett nagyvárosi megoldások egyike a mesterséges intelligencia-vezérelt, önjáró robotcsónak, amely elindult tesztútjára az amszterdami csatornákon.
Újabb önvezető járművel gazdagodott a mesterséges intelligenciával működő hajók sora: igaz, ez csak csónak, ám a tesztútja alapján meglehetősen ígéretes.
Az önjáró robotcsónak, melyet a Fejlett Nagyvárosi Megoldások Amszterdami Intézete fejlesztett ki a MIT (Massachusetts-i Technológiai Intézet) érzékelhető város laboratóriumával együttműködve, máris egy lépéssel közelebb jutott ahhoz, hogy teljesen autonóm legyen. Olvasd el: Egyre közelebb az önálló hajók vízre bocsátása
2021 áprilisában forgó daru bocsátotta vízre Hollandia fővárosában a prototípust, melyet ekkor kezdtek el tesztelni a vízen. A projekt következő lépésében az elektromos kishajók kipróbálása zajlik majd a város más részein is, ahol meg fogják tanulni, hogyan kell navigálni Amszterdam híres csatornáin.
„A darunak köszönhetően rendszeresen folytathatunk kísérleteket a robotcsónakkal – mondta Ynse Hendrik Deinema, az AMS intelligens városi mobilitás programfejlesztője. – Mostanra a teszteket az amszterdami marineterrein belső kikötőjében végezzük, ám reméljük, hogy a jövőben kiterjesztjük azokat a város más részeire is.”
A robotcsónakok 4 méter hosszúak, vezetőre nincs szükségük, elektromos energiával működnek. Modulárisak, ami azt jelenti, hogy az egységek flottája akár is össze is kapcsolható egy ideiglenes híd vagy úszó szakasz létrehozásához. Olvasd el: Önjáró hajók figyelhetik a menekülteket
A rugalmas infrastruktúra lehetővé teszi, hogy az önjáró hajókat számos területen használják: a szemétszállítástól az élelmiszer-kiszállításon át egyéb transzport-tevékenységekhez.
„A robotcsónak projektben különféle felhasználási eseteket vizsgálunk Amszterdami autonóm vízi közlekedésének alkalmazására. Ezeket a járműveket belvárosi hulladékgyűjtésére és személyszállításra is lehetne használni. Az olyan, vízzel bőven rendelkező városokban, mint Amszterdam, érdekes lehetőségeket kínál a városi infrastruktúra javítására az önálló vízi közlekedés”- magyarázta Stephan van Dijk, az AMS innovációs igazgatója.
Victor Everhardt, Amszterdam alpolgármestere hozzátette: a szűkös tér kezelésének kérdése számos város esetében fennáll. Ez Amszterdamra is érvényes. A város nagy részét vízfelület alkotja, ezért ezt nagyon is érdemes kihasználni.
L.A.