2020. 11. 21. - 08:00
Mesterséges intelligencia - Egyre közelebb az önálló hajók vízre bocsátása
Öt éve készülnek, ám most a méretek változtatásával az önálló úszó hajók már a vizeken történő kommunikáció új módszerét tanulják – a Massachusetts-i Technológiai Intézet fejlesztésében.
Miután már 5 esztendeje zajlik a fejlesztése, legutóbb frissítették a Massachusetts-i Technológiai Intézet (MIT) önjáró hajójának méretét – új módszert tanul a vizeken történő kommunikációra.
A lázas verseny közepette egyre érkeznek napjainkban a legbiztonságosabb, leggyorsabb, legfényesebb önvezető autók, de a tendencia átterjedt számos más járműre is.
Immár nemcsak a szárazföldön, a vízen is megjelenik – erre már voltak korábban is kísérletek. A tenger jó terep, hiszen szállításra, különféle szolgáltatások nyújtására és szemétgyűjtésre is használhatók az önjáró hajók. Olvasd el: Megkezdte történelmi útját a mesterséges intelligencia-hajó
Mesterséges intelligencia - A Roboat kismértékben már képes emberek szállítására
A MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriuma (CSAIL) a Senseable City Lab laboratórium ötéves projektjének frissítése során a kutatók most kifejlesztették a világ első autonóm hajóflottáját Amszterdam városában. A közelmúltban egy új, nagyobb hajó is csatlakozott a csoporthoz: a Roboat II.
Az új robotcsónak - melyben az emberek a koronavírusjárvány szabályainak megfelelően akár 6 láb távolságra is ülhetnek egymástól - képes utasok szállítására. Olvasd el: Önjáró hajók figyelhetik a menekülteket
Az amszterdami Metropolitan Fejlett Megoldások Intézetével együtt a csapat navigációs és vezérlő algoritmusokat is készített, hogy frissítse a hajók közötti kommunikációt és együttműködést.
„A Roboat II önállóan navigál algoritmusok segítségével, hasonlóan az önvezető autók által használt algoritmusokhoz, de a vízhez igazodva – mondta el Daniela Rus, a MIT professzora, a CSAIL vezetője. - Olyan Roboat-flottákat fejlesztünk ki, amelyek képesek emberek és áru szállítására, valamint összekapcsolódnak más Roboatokkal, autonóm platformokat alkotva, vízi tevékenységek lehetővé tételéhez.”
Az önvezető hajók évek óta képesek apró tárgyak szállítására, az utasoké azonban a hajók mérete miatt mindig kissé távolinak tűnt.
A Roboat már kissé közelebbi megoldást jelent emberek utaztatására is, csatlakozva a korábban kifejlesztett Roboathoz, amely 1 méter hosszú.
A projekt harmadik részét jelenleg építik Amszterdamban, melyet már „teljeskörűnek” tekintenek a kutatók: a hajó 4 méter hosszú, négy-hat utas szállítására tervezték.
Erőteljes algoritmusokkal ellátva a Roboat II önállóan navigált a holland város csatornáin, 3 órán át, miközben adatokat gyűjtött, majd visszatért a kiindulási pontra - mindössze 0,17 méteres hibázással.
„A pontos feltérképezés, a robusztus vezérlés és az emberi szállításra képes autonóm hajórendszer fejlesztése döntő lépést jelent a rendszer teljeskörű megvalósításához a Roboat-ban” – mondta el Wei Wang, az Senseable City Lab és a CSAIL vezető posztdoktori munkatársa, a Roboat II-ről szóló új cikk vezető szerzője.
A szakember hozzátette: remélik, ezeket a fejlesztéseket végül más hajókban is megvalósítják, hogy önállóak lehessenek.
László Adrienn