2020. 09. 19. - 08:00
Megkezdte történelmi útját a mesterséges intelligencia-hajó
Legénység nélkül, mesterséges intelligencia irányításával szeli át az Atlanti-óceánt a Mayflower hajó új verziója, mely egy 400 évvel ezelőtti küldetést teljesít újra – vezető nélkül.
Egyszer már megtette a hihetetlen utat a Mayflower nevű hajó – 400 évvel ezelőtt, szintén szeptemberben indult útjára az angliai Plymouth kikötőjéből, hogy átszelje az Atlanti-óceánt.
Utódja, mely szintén a Mayflower nevet viseli, legénység nélkül, mesterséges intelligencia-vezérelt módon teszi majd meg ugyanezt az utat.
Az autonóm hajó adatokat gyűjt majd az óceánból és a tenger élővilágáról, beleértve a műanyagokból szerzett mintavételt is.
Kapitánya egy, az IBM által tervezett, mesterséges intelligenciával képzett robot. Tengeri képek millióinak felhasználásával, 6 hónapnyi tengeri kísérletezést követően indul 2 hetes útjára az Atlanti-óceánon.
Indulásra kész a Mayflower mesterséges intelligencia-hajó
Összehasonlításképpen, az 1620-ban történt átkelés két hónapot vett igénybe. Az eredeti Mayflower-hajó 30 méteres, hármas árbocú vászonvitorlákkal ellátott fa szerkezet volt, melynek maximális sebessége három csomóra tehető, azaz mindössze 6 kilométer per órával haladt.
Összesen 102 utast szállított és a személyzetet, amely 30 emberből állt. A hajó Plymouth-ból indult és az amerikai, Massachusetts-állambeli Cape Cod-ban kötött ki.
A 2020-as verziót alumínium kompozitból készítették, a nonprofit ProMare szervezet munkája. Napenergia-meghajtású akkumulátorokkal üzemelő trimarán, tartalék dízelgenerátorral - maximális sebessége 10 csomó, vagyis 18 kilométer óránként.
A legénység és az utasok helyett radarokat, kamerákat és lidar-rendszert tartalmaz, valamint a globális helymeghatározó rendszer (GPS) antennáit.
„A Mayflower autonóm hajó képes átlátni a horizontot az esetleges veszélyek szempontjából, ezáltal megalapozott döntéseket hozni és megváltoztatni az irányát, a valós, élő adatok értékelése alapján” mondta el az IBM technológiai vezetője, Andy Stanford-Clark.
Hozzátette: a hajónak valójában több közös vonása van egy modern mai bankkal, mint az egykori, ugyanezt a nevet viselő vízi járművel.
Mindenesetre, ha valaki nyomon akarja követni a hajó haladását, megteheti a MAS400 webhelyen, mely mutatja a hajó aktuális helyét és állapotát, haladását és azt is, milyen mintákat vett éppen.
László Adrienn