2020. 08. 22. - 08:00
Védekezésképp a mesterséges intelligencia felé fordul a logisztika
Egyre inkább a robotika és az automatizálás felé fordulnak a logisztikai vállalatok, hogy kilábalhassanak a koronavírus-válságból.
A koronavírus okozta krízis nagymértékben sújtotta a logisztikai cégeket is, melyek egyre inkább a robotika és az automatizáció felé fordulnak, ebben látva a kiutat - áll a Nemzetközi Pénzügyi Társaság, a Világbank egyik ágának új jelentésében.
A kormányok a világ minden táján úgy reagáltak a válságra, hogy a logisztikai és ellátási láncban szereplő társaságokat „nélkülözhetetlennek” nevezték, s mentesítették őket a lezárási intézkedések alól.
Annak ellenére azonban, hogy működésüket továbbra is engedélyezték, a logisztikai vállalatok és ellátási láncban résztvevő társaságok küszködtek – elsősorban a munkaerőhiánynak köszönhetően.
A logisztika újításokat vezetett be a koronavírus járvány miatt
Noha a repülőtereket a világ számos részén lezárták az utasforgalom elől, a rakományok részére nyitva maradtak, s ez alapvető jelentőségű lehet a Covid-19-ra adott reakciót tekintve, példának okáért a gyógyszer-ellátás miatt.
Az elmúlt időszak rámutatott: szorosabb együttműködésre van szükség a kormányok és a logisztikai társaságok között az ellátási lánc szűk keresztmetszeteinek kezelése és az elszámolások megkönnyítése érdekében.
Ezek a logisztikai vállalatok több módon reagáltak a bizonytalan helyzetre.
-Új biztonsági protokollokat vezettek be: alkalmazottaik egészsége védelme érdekében egyes vállalatok új szabályokat alkalmaztak a raktárakban a társadalmi távolságtartásra, a munkaterületek fertőtlenítésére vagy a védőfelszerelések biztosítására vonatkozóan, miközben a személyzetet korlátlan és fizetetlen szabadságra küldték. Olvasd el: Mesterséges intelligencia ellenőrzi a távolságtartást az Amazonnál
Ezek az erőfeszítések azonban, melyek nagyobb pénzügyi költségekkel is járnak, nem garantálnak védelmet a kisebb, szűkösebb raktárakban fellépő járványkitörések ellen.
-Alternatív szállítási módok: számos vállalat kreatív megoldásokkal állt elő az átmenő szállítás érdekében.
Olyan vállalatok, mint a DHL, charter járatokat alkalmaztak a Kínába és Kínából érkező szállítmányok elvitelére. A légitársaságok még utasszállító repülőgépeket is használtak rakomány szállítására. Néhány megfigyelő szerint a helyzet a Kína – Európa vasút fellendülését is előre jelezheti, ugyanis a Kína és Európa közötti légi közlekedés 60 százaléka eltűnt.
-A szolgáltatás-kínálat adaptálása az aktuális igényekhez és a biztonsági protokollokhoz: egyes, nagyobb cégek fontos szerepet játszottak az orvosi ellátás szállításában. A UPS vállalat például 2020 februárjában 2 millió maszkot és védőfelszerelést juttatott ingyenesen légi úton a kínai Wuhanba. A vállalatok alkalmazkodnak a kereslethez.
-A raktárak és a kiskereskedők az élelmiszer-szállításra összpontosítanak, hiszen az alapvető termékekre nagy az igény, míg az ebben a tekintetben utolsó szegmensben levők érintkezés nélküli szállítási lehetőségeket kínálnak. E cégek közül néhány már robotokat alkalmaz. Olvasd el: Jóval előbb munkába állhatnak a robotok
A logisztika a technika által vezérelt forradalom közepén találta magát - jegyezte meg az IFC.
Előnybe kerültek azok a vállalatok, amelyek robusztus digitális képességekkel rendelkeznek, s lehetővé teszik a rakomány láthatóságának, nyomon követhetőségének biztosítását, valamint az online üzleti tevékenységet.
Mindez a technológiába történő beruházásokat is maga után vonja, például a tárgyak internetét (IoT), a felhő alapú számítástechnikát (cloud computing), az automatizálást és az adatelemzést.
A robotika, a drónok és az önálló járművek hosszú távon csökkenthetik a logisztikai szolgáltatók munkaerőhiány miatt kialakult problémáit – vélekedik az IFC.
László Adrienn