2020. 04. 21. - 09:45
Mesterséges intelligencia – Jóval előbb munkába állhatnak a robotok
A koronavírus-járvány terjedésével egyre inkább jogossá válik a kérdés: milyen mértékben helyettesíthetik a robotok az embereket a munkahelyeken? A vírushelyzet szakértők szerint mindenképp gyorsítja a folyamatot.
Napjainkra nem kérdéses, hogy a gépek egyre több munkakörben képesek helyettesíteni az embereket. Az egész világon kialakult koronavírus-helyzet felgyorsította a folyamatot, melynek során a cégek igyekeznek is élni a lehetőséggel.
Cikkünk első részében arról esett szó, hogy egyre több kis- és nagyvállalkozás alkalmaz robotokat a dolgozók helyettesítésére, egyrészt azért, hogy betarthassák az emberek közötti távolságtartást, másrészt hogy mérsékeljék a munkahelyeken fizikailag is jelen levő munkavállalók számát.
Tény az is, hogy a koronavírus megváltoztatja a fogyasztói preferenciákat, s új lehetőségeket nyit meg az automatizáció számára.
Egyes területeknek különösen nagy előnyt jelent, hogy igénybe vehetik a robotok segítségét.
Az élelmiszer-szolgáltatás az egyik – itt a robotok alkalmazása valószínűleg növekszik az egészségügyi problémák miatt. Az olyan étterem-láncok, mint például a McDonald’s, már tesztelték őket szakácsként és felszolgálóként is.
Zöldségraktárban dolgozó robotok az angliai Andoverben
A raktárakban – így az Amazonéban és a Walmartéban – szintén dolgoznak robotok a hatékonyság javítása érdekében. A koronavírus-járvány kitörése miatt mindkét vállalat bővíti ezek alkalmazását: válogatáshoz, szállításhoz és csomagoláshoz.
A változás csökkentené a panaszok számát is – mivel a raktári dolgozók a jelenlegi körülmények között nehezen tudják betartani az előírt egymás közti távolságtartást.
Technológiai szakértők szerint azonban egyesek számára mindez a munka végét is jelentheti. Ha ugyanis egy cég már befektetett abba, hogy a dolgozókat robotokkal helyettesítse, valószínűtlen, hogy ugyanilyen pozícióra ismét emberi munkaerőt keresne. A robotokat jóval drágább előállítani és beintegrálni a vállalkozásba, ugyanakkor, ha egyszer ez már sikerült és működnek, általában olcsóbbak az emberi dolgozóknál.
Martin Ford futurista szerint a koronavírus-helyzetet követő világban a robotok használata bizonyos marketing előnyökkel is jár majd.
„Az emberek valószínűleg olyan helyeket részesítenek majd előnyben, ahol kevesebb a dolgozó és több a gép, mert úgy érzik, csökkenthetik az általános kockázatot” – magyarázta.
Mesterséges intelligencia, mely ugyanolyan valós, mint az ember?
Mi a helyzet a szolgáltatói szerepekkel, melyekben egy embernek leckét vagy iránymutatást kell adnia?
Ma már fejlesztés alatt áll a mesterséges intelligencia (MI), amely képes helyettesíteni az iskolai előadókat, fitnesz edzőket és pénzügyi tanácsadókat.
A nagy tech-vállalatok bővítik a mesterséges intelligencia alkalmazását. A Facebook és a Google egyaránt az MI-re támaszkodik, hogy eltávolítsa a nem megfelelő üzeneteket, mivel a tartalom-moderátorok bizonyos dolgokat nem tudnak áttekinteni otthonról.
A robotokkal szemben szkeptikusok azt hitték, az embereknek előnye lesz ezekben a munkakörökben, ám ez is megváltozhat a jelenlegi koronavírus-helyzetben - a leállások komfortosabbá tették az emberek számára a távoli kapcsolatfelvétel gondolatát. A képernyőn megjelenő oktatónak vagy tanácsadónak nem szükséges valós embernek lennie, csak úgy kell gondolkodnia és viselkednie.
A McKinsey globális tanácsadói által 2017-ben kiadott jelentés szerint az Egyesült Államok 2030-ig automatizálással és robotokkal fogja leváltani a dolgozók egyharmadát.
Az olyan eseményeknek azonban, mint egy járvány, megvan a lehetősége arra, hogy módosítsa ezeket az ütemterveket – szakértők úgy gondolják, ténylegesen az emberek döntenek arról, hogyan kívánják integrálni a technológiát a világba.
László Adrienn