A repülőtereket óvhatja meg az illetéktelen drónoktól a mesterséges intelligencia
A tudósok a mesterséges intelligenciára épülő eszközt annak érdekében fejlesztették ki, hogy csökkentsék a drónok által okozott veszélyt a repülőgépekkel szemben. Több ilyen rizikófaktor is lehet: egyrészt a drónok ütközhetnek a gépekkel, másrészt zavarhatják az érzékeny rádiójeleket, aminek akár az is lehet az eredménye, hogy a pilóta elveszítheti az irányítást a repülőgép fölött.
Ezek pedig nem csupán elméletben létező problémák, mivel a drónok korábban már több repülőtéren is okoztak fennakadásokat. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren nem egyszer volt már példa arra, hogy a futópályákat le kellett zárni illegális dróntevékenység miatt. De talán a legnagyobb sajtóvisszhangot a londoni Gatwick repülőtér 2018 decemberi esete váltotta ki, amikor a kifutópálya közelében észlelt drónok miatt teljesen le kellett állítani a gépek indítását és fogadását. Az incidens nagyjából 1.000 járatot és 140.000 utast érintett.
A repülés biztonságát veszélyeztető drónok ellen harcol a mesterséges intelligencia
Az elkövetők kiléte pedig ismeretlen maradt mind a budapesti, mind pedig a londoni esemény után. Eliyahu Mashhadi, az izraeli Ben-Gurion Egyetem vezető kutatója szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a drónok üzemeltetői RF (rádiófrekvenciás) technikát alkalmaznak, a háromszögeléses módszerrel bemérni az irányítók helyzetét pedig szinte lehetetlen. Ennek oka, hogy a repülőtér környékén a rengeteg más RF-jel mellett Wi-Fi, Bluetooth és IoT jelek is vannak, amik megnehezítik a drónhoz kapcsolódóak azonosítását.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy minden az egyes drónmárkáknak eltérő jelkészlete lehet. Sőt, a drón irányítójának beméréséhez a rádiójeleket a drón közelében kellene rögzíteni, és aztán kriptográfiai és elektronikus haditechnikai eszközökkel lehetne csak bemérni.
Az egyetem által kifejlesztett eszköz ezeket a nehézségeket próbálja leküzdeni azáltal, hogy a rádiófrekvenciát mesterséges intelligenciával helyettesíti. A módszer a drón repülési útját elemzi különféle szempontok alapján, méghozzá a neurális hálózat használatával. A felderített minták pedig lehető teszik a drónpilóta helyének pontos meghatározását.
Tesztelésekor a szimulált drónútvonalakon 78%-os pontossággal volt képes meghatározni az új modell az irányító helyzetét, a kutatók pedig most továbbfejlesztik a mesterséges intelligencia alapú rendszert valódi drónokból nyert adatokkal. Minél megbízhatóbb és pontosabb lesz ez a megoldás, annál biztonságosabbá válhatnak a repülőterek a jövőben.
- Varga Viktor -