2025. 04. 25. - 07:00
Hollywood bevallotta: engedélyezett a generatív mesterséges intelligencia

A Filmakadémia új szabályai szerint a generatív mesterséges intelligencia jelenléte nem befolyásolja a díj-jelöléseket, de az emberi alkotás szíve továbbra is döntő marad.
Hollywood történelmet ír: először ismerte el hivatalosan az amerikai Filmakadémia, hogy a generatív mesterséges intelligencia eszközként jelen lehet az Oscar-díjra jelölt filmek gyártásában. Az új irányelv szerint a generatív mesterséges intelligencia sem előnyhöz, sem hátrányhoz nem juttatja a filmeket az Oscar-versenyben, azonban továbbra is az emberi kreativitás mértéke lesz a döntő szempont az értékelés során. Ezzel a lépéssel a Filmakadémia egyértelmű üzenetet küld: a technológia továbbra is eszköz marad, de az alkotó ember marad a középpontban.
A szabály frissítést több filmes botrány és vitatott eset előzte meg. A legnagyobb vihart “A brutalista” című film keltette, amely generatív mesterséges intelligenciával klónozta Adrien Brody hangját, hogy az tökéletes magyarsággal szólaljon meg, egy olyan nyelven, amely még sok magyar színész számára is kihívást jelent. A produkció végül csak a legjobb operatőri díjat nyerte el, noha sokáig esélyes volt a legjobb film kategóriában is. A technológiai beavatkozás azonban megosztotta a zsűrit és a közönséget is.
Nem “A brutalista” az egyetlen generatív mesterséges intelligenciát használó jelölt: az “Emilia Pérez” és a “Dűne: Második” rész is számos jelenetben alkalmazott generatív technológiát, legyen szó vizuális effektekről, hang manipulációról vagy mesterséges intelligenciával generált háttér elemekről. Az iparági bennfentesek szerint a valós szám ennél jóval magasabb, csupán a nyilvánosság előtt nem derülnek ki a részletek. A mesterséges intelligencia már nemcsak segíti, hanem formálja is a filmes világot – láthatatlan, de kulcsfontosságú szereplőként.

Robotrendezők és klónozott hangok: így születnek a jövőben az Oscar-esélyes filmek?
A döntés hátterében komoly feszültségek húzódnak: a stúdiók és az alkotók közötti legutóbbi szerződéses viták középpontjában is a generatív mesterséges intelligencia állt. A színészek és írók attól tartanak, hogy a technológia kiszorítja őket, vagy olyan alkotások születnek, amelyekben emberi közreműködés alig van. Ennek ellenére a nagy produkciós cégek és legendás filmesek – köztük James Cameron – már aktívan dolgoznak a mesterséges intelligenciával. Cameron nemrég csatlakozott a Stability AI igazgatóságához, és kifejezetten a CGI és speciális effektek generatív mesterséges intelligenciával történő fejlesztésére koncentrál.
Az Akadémia másik meglepő szabálya, hogy a tagoknak ezentúl ténylegesen meg kell nézniük a jelölt filmeket ahhoz, hogy szavazhassanak – ami elsőre megdöbbentően evidensnek tűnik, de eddig nem volt rögzítve. Az új szabályok összessége tehát kettős üzenetet hordoz: a generatív mesterséges intelligencia jelenléte a filmművészetben elkerülhetetlen, de az Oscar-díj továbbra is az emberi kreativitást díjazza. Az viszont már biztos: a jövő filmjei nemcsak emberek, hanem gépek által is íródnak majd és lehet, hogy hamarosan az első olyan Oscar-díjas film is megszületik, amelynek kulcsszereplője egy generatív algoritmus lesz.
CS.SZ.