Virtuális valóság segítheti a jövő hadipilótáinak kiképzését
Az amerikai légierő egyetlen F-15C iskolája, amely az oregoni Klamath Fallsban található Kingsley Field-en kapott helyet, hatalmas befektetést igényel a tananyagot sikeresen elvégző és a vadászpilóták ritkuló sorába lépő diákoktól. A jövő pilótáinak fejlesztése megköveteli, hogy az oktatók folyamatosan szem előtt tartsák a fejlődő technológia szerepét a flotta új tagjainak kiképzésében.
Julius Romasanta alezredes, F-15-ös oktatópilóta, aki egyben kereskedelmi utasszállító pilóta is, elmagyarázta: a pilóták úgy készülnek fel egy küldetésre, hogy a repülőgépre való beszállás előtt vizualizálják a folyamatot az elejétől a végéig.
„Először mindannyian »székrepülünk«” - magyarázta, hozzátéve, hogy ez a legfontosabb dolog, amivel felkészülnek minden egyes küldetésre.
A „székrepülés” az a folyamat, amikor a tanulók a képzelet segítségével mentálisan felkészülnek és lelki szemeik előtt is elképzelnek minden lépést a gurulástól a leszállásig. Bár ez a vizualizációs folyamat fontos, vannak hátrányai is, amelyek közül a legfontosabb, hogy a vizualizáció nem valós, hanem csak egyfajta találgatás, hogy milyen lesz az adott helyzet - ezek viszont gyakran nagyon eltérnek a valóságtól.
Emiatt egy új eszközt vetettek be a pilótanövendékek számára, amelyet „továbbfejlesztett székrepülésnek” neveznek. Egy szabványos laptop számítógép, joystick, gázpedálvezérlő és egy virtuális valóság szemüveg segítségével minden tanuló valódi, rögzített repülési küldetéseket nézhet, vagy szimulált küldetéseket repülhet az íróasztalától vagy otthonról. A VR-szemüvegben egyébként semmilyen különlegesség nincs, ugyanolyat használnak, amilyet bármilyen elektronikai boltban meg lehet vásárolni.
A virtuális valóság segíti a pilótajelöltek felkészülését
„Amikor azt mondom, hogy székrepülés, általában arra gondolok, hogy el tudja képzelni, milyen lesz a küldetése - mondta Romasanta. - A VR segítségével viszont már valóban át lehet élni a küldetés élményét, köztük azt is, hogy milyen az, amikor ők maguk irányítják a repülőgépet.”
A pilótanövendékek egyébként a bázison elhelyezett korszerű szimulátorokra is támaszkodhatnak, amelyek teljesen magával ragadó élményt nyújtanak. Ez a létesítmény azonban a szolgálati időn kívül nem áll rendelkezésre.
Az alezredes szerint a „továbbfejlesztett székrepülés” nem helyettesíti a diákok értékes szimulátoros idejét, de kiegészíti azt egy újabb területtel, ahol fejlődhetnek. Ez egy olyan réteg, amely nagy valószínűség szerint otthonra talál majd a jövőbeli tanulóosztályok számára is az alacsony költség és a valósághű képzés kombinációjának okán.
V.V.