A Sony mesterséges intelligenciája profi játékosokat képes legyőzni
A japán technológiai óriás Sony nemrég arról számolt be, hogy kiképezte a Gran Turismo nevű versenyautó-szimulátor eddigi legkeményebb ellenfelét - egy olyan robotot, mely a legkiválóbb esport-versenyzőket a saját játékukban tudja legyőzni.
A több mint 1000 PlayStation 4 konzolon tréningezett mesterséges intelligenciájú versenyző-bot elég okossá vált ahhoz, hogy felismerje az optimális pályaútvonalakat, és ügyes taktikai manővereket hajtson végre ahhoz, hogy megelőzze vagy blokkolja a versenytársakat, akár a járművek sűrűjében is. Teszi mindezt kíméletlen hatékonysággal - miközben a Sony állítása szerint tiszteletben tartja a játék emberi etikettjét.
A vállalat a Nature folyóiratban publikálta a Gran Turismo Sophy névre keresztelt megoldáshoz kapcsolódó kutatást. A fejlesztési folyamat "a legmodernebb, modellmentes, mély megerősítő tanulási algoritmusokat vegyes forgatókönyvek betanításával párosította, hogy megtanuljon egy olyan integrált irányítási politikát, amely a kivételes sebességet lenyűgöző taktikával kombinálja" - áll a közleményben. - Emellett olyan jutalmazási függvényt konstruáltunk, amely lehetővé teszi az ágens számára, hogy versenyképes legyen, miközben betartja a versenyzés fontos, de alul-specifikált sportszerűségi szabályait."
Egy bemutató során Sophy a világ négy legjobb Gran Turismo versenyzőjét győzte le fej-fej mellett, bizonyítva a technológia fölényét az egyszerű halandókkal szemben. Sophy célja azonban sosem az volt, hogy letörje az emberiség lelkesedését. Épp ellenkezőleg: azért tette, hogy új izgalmat keltsen az esportban, különösen az elit játékosok körében, akik úgy érezték, hogy már nincs kihívás, amire válaszolniuk kellene.
"Frusztráltnak érzem magam, ilyen még sosem fordult elő, hogy mesterséges intelligenciával csatáztam volna - nyilatkozta Tomoaki Yamanaka, a négy versenyző egyike a vereség után. - Úgy vezettem, mintha egy ember ellen vezetnék. Ez egy igazán elképesztő dolog."
Ebben az értelemben a Sophy az emberi határokat feszegeti, képes ugyanis "felgyorsítani és új szintre emelni a játékosok technikáját és kreativitását" - mondta Hiroaki Kitano, a Sony mesterséges intelligencia részlegének vezérigazgatója egy nyilatkozatában. A vállalat most azt vizsgálja, hogyan lehetne a Sophy-t beépíteni a Gran Turismo jövőbeli verzióiba is.
A Gran Turismoban a mesterséges intelligencia már felülkerekedik a hivatásosokon
A Gran Turismo most csatlakozik azon játékok hosszú listájához, amelyekben a mesterséges intelligencia legyőzte az embereket. A lista olyan címeket is tartalmaz, mint a shogi, a Go, a Starcraft, a klasszikus Atari videojátékok és a Defense of the Ancients többjátékos sorozat, amelyhez a Microsoft által támogatott OpenAI készített egy harci robotot.
A Gran Turismo azonban sokkal összetettebb, mint más konzoljátékok, hiszen a játékosoknak a súrlódás és az aerodinamika fizikájával kell egyensúlyozniuk, miközben a másodperc tört része alatt kell döntéseket hozniuk, és azonnal reagálniuk kell a változó tájakra. A szakértők szerint Sophy teljesítménye abban tűnik ki, hogy agresszívan, de mégis tisztességesen tud viselkedni, és a játékosok magatartási kódexét is betartja - más szóval, megtestesíti az emberi jellem finom árnyalatait.
Bár technikailag legális, a Sony nem akarta, hogy Sophy úgy győzzön, hogy más versenyzőket szorít le az útról. Hogy ezt megakadályozzák, a neurális hálózatot úgy képezték ki, hogy például büntetéseket szabtak ki a többi sofőrrel való ütközésekért - a megerősítéses tanulásnak nevezett próba-hiba folyamatot alkalmazva.
"A robotnak barátnak, bajtársnak, pajtásnak kell lennie az emberek számára, tehát egy olyan szereplőnek, akivel az emberek szimpátiát érezhetnek - mondta Kazunori Yamauchi, a Gran Turismo alkotója. - Emellett képes stimulálni is az emberek érzelmeit, hogy a robotok és az emberek kölcsönösen tisztelhessék egymást."
V.V.