2022. 04. 13. - 09:50

Robotok és koronavírus – Az érintésmentes jövő a cél

Robotok és koronavírus – Az érintésmentes jövő a cél

Azzal, hogy a világon megjelent a koronavírus, számos cégnek kellett átalakítania mindennapjait. A robotok alkalmazása azóta sem lassult, sőt, az automatizálásra hosszú távon lehet számítani.

Bár a robotok megjelenése nem ezzel kezdődött el, ma már egyértleműnek látszik, hogy a koronavírus járvány felgyorsította a folyamatot.
 
Alapjaiban változtatta meg mindennapjainkat és munkamódszereinket. A munkaerő-automatizálás pedig – ahol ez lehetséges - egyre inkább lendületet vesz.
 
Cikkünk első részében erről a folyamatról esett szó.
 
Érintésmentes jövő?
 
Mivel az emberek továbbra is óvakodnak a szoros személyes kapcsolattartástól, valószínű, hogy az automatizált, érintésmentes megoldásokat kínáló vállalatok hosszú távon jól boldogulnak majd.
 
Jó példa erre, hogy a koronavírus-járvány előtt a Starship Technologies autonóm robotjárművei már dolgoztak: 2018 vége óta 100 ezer embernek szállítottak élelmiszert a brit Milton Keynes városában. Majd a vírus közepén ez a szám 180 ezerre emelkedett. Olvasd el: Gyárak, amelyek robotokkal dolgoznak
 
Robotok raknak össze egy autót a berlini Tesla gyárban
Robotok raknak össze egy autót a berlini Tesla gyárban
 
A kínai Meituan Dianping kézbesítési alkalmazás autonóm járművek és robotok segítségével növelte érintés nélküli kézbesítési lehetőségeit.
 
Noha az autonóm járművek bizonyos szabályozási akadályokba ütközhetnek, mielőtt sikerül széleskörben elterjeszteni őket, hosszú távon hasznosak lehetnek akkor is, ha a vírus visszahúzódik -  mivel a lezárások, korlátozások gyakori újbóli bevezetése távol tartja az embereket az utcáktól.
 
Az olyan technológiai cégek, mint például a JD.com, robotokat állítottak működésbe, hogy többféle egészségügyi környezetben biztosítsanak ellátást.
 
A Connecticut államban levő Westport Maplewood Senior Living létesítménye 14 robotot vezetett be gondozóotthonaiban, melyek intézik a csomagok kézbesítését, összekötik az időseket a rokonaikkal és a társadalmi távolságtartás érvényesítését is megoldják.
 
A call centerek automatizálása is meredek növekedésnek indult a koronavírus-válság idején. Ez valószínűleg továbbra is fennáll, hiszen a chatbotok veszik át az irányítást - az embereket hazaküldik a zsúfolt irodákból, különösen olyan országokban, mint India és a Fülöp-szigetek. Számos alkalmazottnak pedig nincs megfelelő technológiai infrastruktúrája ahhoz, hogy hatékonyan tudjon otthonról dolgozni.
 
Bár ez a példa potenciálisan költségmegtakarítást jelenthet a munkaadóknak, rávilágít arra, milyen mértékben járulhat hozzá az automatizálás a munkaerő megváltozásához az elkövetkező években.
 
Üzleti vonatkozások
 
Mivel a társadalmi távolságtartásra vonatkozó útmutatások nemcsak a járvány legrosszabb időszakára vonatkoznak, hanem azon túl is alkalmazzák őket, az érintés nélküli munkaerő és a kapcsolódó innovációk egyre inkább kívánatosak lesznek azon vállalkozások számára, amelyek meg akarják védeni dolgozóikat a koronavírustól.
 
Az olyan ágazatokban, mint a gyártás és az élelmiszer-szolgáltatás, jogosan féltik megélhetésüket az órabéres dolgozók – ugyanakkor lehetőség van az automatizálásra és arra is, hogy a teljes helyettesítés helyett kiegészítő funkciókat biztosítson az alkalmazottaknak.
 
Jó példa erre a Simbe Robotics Tally nevű robotja, amely élelmiszerboltokban dolgozik: átvizsgálja a polcokat és azonosítja a kifogyott, rosszul elhelyezett és helytelenül árazott termékeket.
 
Azzal, hogy ezt a munkát ő végzi, segít a bolti csapatoknak felszabadítani az emberi munkaerőt az ügyfélszolgálat javítása érdekében.
 
Az automatizálás fokozása rávilágít az alkalmazottak átképzésének fontosságára is. Biztosítani kell,  hogy képességeik továbbra is relevánsak maradjanak a munkahelyi igények szempontjából – még az automatizálással szemben kevésbé kiszolgáltatott ágazatokban és szerepkörökben dolgozók esetében is.
 
Összességében elmondható, hogy a vállalkozások és az alkalmazottak az automatizálás potenciális hosszú távú felfutására készülhetnek. Sőt, inspirálódhatnak azoknak a vállalatoknak köszönhetően, amelyek innovatív módon alkalmazzák az automatizálást – miközben továbbra is gondoskodnak a személyzetükről a koronavírus járvány idején.
 
Tény, hogy az automatizálás továbbra is kiszorítja a munkavállalókat, ahogyan ez már a pandémia előtt is így volt - ugyanakkor a járvány megmutathatja a munkaadóknak, hogy a robotok bevetése a munkavállalók biztonságának védelme és teljesítményük növelése érdekében pénzügyi és társadalmi előnyökhöz vezethet. Minden fél számára.
 
 
L.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.