2023. 04. 10. - 09:00
Mesterséges intelligencia – Sok gyerek inkább hozzáértő robottól, mint alkalmatlan embertől tanulna
Az óvodások szívesebben tanulnak egy hozzáértő robottól, mint egy inkompetens embertől – derült ki egy friss tanulmányból.
Meglepő dologra derített fényt egy új tanulmány. Eszerint az óvodások szívesebben tanulnak kompetens robottól, mint egy inkompetens embertől. Ez az első kutatás, amely ember oktatót és robotot egyaránt használt annak megállapítására, vajon a gyerekek fontosabbnak tartják-e a társadalmi hovatartozást és a hasonlóságot, mint a hozzáértést, amikor kiválasztják, melyik forrásban bízzanak és kitől tanuljanak.
A kanadai Concordia Egyetem kutatói a Journal of Cognition and Development folyóiratban jelentették meg tanulmányukat, amely arra is rámutatott, hogy a válaszok nagymértékben függnek az életkortól.
Az óvodásokat két csoportra osztották, ezeket hasonlították össze. Az egyik hároméveseket, a másik ötéveseket foglalt magába.
A gyerekek Zoom találkozókon vettek részt, melyek során egy videóban egy fiatal nő és egy humanoid jellemzőkkel – vagyis fejjel, arccal, törzzsel, karokkal és lábakkal - rendelkező kis robot, Nao ült egymás mellett. Közöttük ismerős tárgyak voltak elhelyezve, melyeket a robot helyesen, míg az ember helytelenül jelölt meg, például az autót könyvnek, a labdát cipőnek, a csészét pedig kutyának nevezte.
Ezt követően a két gyerekcsoportotnak számukra ismeretlen tárgyakat adtak: például egy tekercs zsineget és egy szilikon muffintartót. A robot és az ember egyaránt különböző értelmetlen kifejezéseket használt az objektumok megjelölésére.
A gyerekeket ezután megkérdezték, hogy hívják a tárgyat, az ember vagy a robot által használt megnevezést kellett használniuk. Olvasd el: Segít a robot a gyerekeknek az olvasásban
Mesterséges intelligencia – Sok gyerek inkább hozzáértő robottól, mint alkalmatlan embertől tanulna
Míg a háromévesek nem preferálták egyik szót a másikkal szemben, az ötévesek sokkal nagyobb valószínűséggel mondták azt a kifejezést, amelyet a robot használt és nem azt, amit az ember.
„Látható, hogy ötéves korukra a gyerekek úgy döntenek, egy hozzáértő tanártól tanulnak, nem pedig valakitől, aki jobban ismeri őket – még akkor is, ha az illetékes tanár egy robot” – mondja a tanulmány vezető szerzője, Anna-Elisabeth Baumann doktorjelölt.ű
Elizabeth Goldman Horizon Posztdoktori ösztöndíjas, illetve Alexandra Meltzer egyetemi kutatási asszisztens szintén hozzájárult a vizsgálathoz.
A tanulmányt Diane Poulin-Dubois professzor és a Concordia Egyetem Fejlesztési Kibernetika Tanszéke irányította a Pszichológiai Tanszéken.
A kutatók megismételték a kísérleteket, új három- és ötéves csoportokkal, s ezúttal a humanoid Nao helyett egy kis teherautó alakú, Cozmo nevű robotot vetettek be.
Az eredmények hasonlítottak az emberszerű robotnál megfigyeltekhez, ami arra utal, hogy a robot morfológiája nem befolyásolja a gyerekek szelektív bizalmi stratégiáit. Olvasd el: Mesterséges intelligencia - Tanulótárs és háziállat egyben a gyerekeknek való robot
A tárgy-címkézési feladat mellett a kutatók egy naiv biológiai feladatot is végrehajtottak – jegyezte meg Baumann.
Megkérdezték a gyerekeket, hogy biológiai szervek vagy mechanikus fogaskerekek alkotják-e az ismeretlen állatok és robotok belső részeit.
A háromévesek zavartnak tűntek, biológiai és mechanikai belső részeket is rendeltek a robotokhoz. Az ötévesek azonban sokkal nagyobb valószínűséggel mondták azt, hogy csak mechanikus alkatrészek tartoznak a robotok belsejébe.
A friss tanulmány egy korábbira épül, amelyet Goldmannel és Baumann-nal közösen írtak – tudatta Poulin-Dubois. Ez a tanulmány azt mutatja, hogy ötéves korukra a gyerekek a felnőttekhez hasonlóan kezelik a robotokat, azaz társadalmi ágensek ábrázolásaként.
„Az idősebb óvodások tudják, hogy a robotok mechanikus belsővel rendelkeznek, de még mindig antropomorfizálják őket. A felnőttekhez hasonlóan ezek a gyerekek is bizonyos emberszerű tulajdonságokat tulajdonítanak a robotoknak, mint például a beszéd, a gondolkodás és az érzés képessége” – mondta a szakember.
Goldman hozzátette: fontos kiemelni, hogy a robotokra eszközként tekintenek, annak tanulmányozására, hogyan tanulhatnak a gyerekek emberi és nem emberi ágensektől egyaránt. Amint a technológia egyre inkább használatba kerül, s ahogy a gyerekek egyre többet lépnek interakcióba technológiai eszközökkel, fontos megérteni, miként válhat a technológia tanuláskönnyítő eszközzé.
L.A.