2023. 02. 27. - 09:45
Mesterséges intelligencia - Robot segít koncentrálni tanulási nehézségek esetén
Robot segít a tanulási nehézségekkel küzdő diákoknak koncentrálni – komoly lehetőségek rejlenek a közoktatási rendszerben történő alkalmazásában.
Sikeresen vetettek be egy robotot a Waterloo Egyetem mérnök kutatói, hogy segítsenek munkájukra összpontosítani a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknek.
Az új tanulmány azt is megállapította, hogy a fiatalok és oktatóik egyformán értékelték a robot jelenlétét a tanteremben, pozitívan élték meg azt.
„Határozottan nagy lehetőség rejlik a robotok alkalmazásában a közoktatási rendszerben - mondta dr. Kerstin Dautenhahn, elektro- és számítástechnika professzor. - Összességében az eredmények azt sugallják, hogy a robot pozitív hatással van a diákokra.”
Dautenhahn évek óta foglalkozik robotikával, összefüggésben a fogyatékossággal – beépítve a méltányosság, a befogadás és a sokszínűség elveit a kutatási projektekbe.
A tanulásban akadályozott diákok további tanulási támogatásban részesülhetnek, mint például az egyéni oktatás, az okostelefonok és a táblagépek használata. Olvasd el: Elárulja a gyermek mentális hogylétét a robot
Mesterséges intelligencia - Robot segít koncentrálni tanulási nehézségek esetén
A pedagógusok az elmúlt években sokat foglalkoztak a szociális robotok alkalmazásával a nebulók tanulásának elősegítésére - kutatásaik azonban leggyakrabban az autizmus spektrum zavarral küzdő gyermekekre összpontosítottak. Ennek eredményeként meglehetősen keveset foglalkoztak a tanulásban akadályozott diákok szociálisan segítő robotjainak használatával.
Két másik waterlooi mérnök-kutatóval, valamint a vancouveri Learning Disabilities Society három szakértőjével együtt Dautenhahn úgy döntött, változtat ezen: egy sor tesztet végzett egy QT nevű kis humanoid robottal. Mint mondta, a robotot bizonyos képességei – gesztusokat végez feje és keze segítségével, meggyőzőek a beszéd- és arcvonásai - igen alkalmassá teszik arra, hogy tanulási zavarokkal küzdő gyerekekkel dolgozzon.
A szakemberek a korábbi, ígéretes kutatásokra építve 16 tanulási zavarral küzdő diákot osztottak két csoportra. Az egyikben a tanulók egy-egy oktatóval dolgoztak. A másikban a nebulók egy-egy oktatóval és egy QT robottal működtek együtt. Utóbbi csoportban az oktató egy tablet segítségével irányította a robotot, mely ezután autonóm módon végzett különféle tevékenységeket beszéddel és gesztusokkal. Olvasd el: Segít a robot a gyermekeknek az olvasásban
Míg az oktató irányította a foglalkozásokat, a robot bizonyos időpontokban átvette ezt a feladatot tőle.
A foglalkozás bemutatása mellett a robot célokat tűzött ki és adott esetben önszabályozó stratégiákat is készített. Ha a tanulási folyamat kicsit megakadt, a robot olyan stratégiákat használt, mint például játékok, találós kérdések, viccek, légzőgyakorlatok és fizikai mozgások – hogy visszaterelje a tanulót a feladathoz.
A robottal dolgozó diákok általában jobban foglalkoztak feladataikkal és gyorsabban tudták elvégezni azokat, mint akiket nem segített robot. Segítségével további tanulmányokat terveznek lefolytatni – mondta el Dautenhahn.
L.A.