2021. 06. 27. - 08:00
Mesterséges intelligencia - Önjáró biciklit alkotott a Huawei
Az autonóm vezetési rendszerek koncepcióját alapul véve önjáró biciklit fejlesztettek ki a Huawei mérnökei – Meglehetősen furcsa látvány, de működik a „mesterséges intelligencia-paripa”.
Az önjáró autókból már többféle elkészült, de vezető nélküli biciklire csak egy-egy korai példát láthattunk. Ahogyan azonban napról-napra fejlődik az autonóm vezetési rendszerek koncepciója, bármi megtörténhet. A Huawei mérnökei most önjáró biciklivel rukkoltak elő, amelyet gyakorlatilag nem kell vezetni. Olvasd el: Vezető nélküli biciklivel álltak elő a kínaiak
Megáll a „saját lábán”, még a legvékonyabb felületeken is teljes egyensúllyal működik. Technológiai újdonságként természetesen számos lenyűgöző funkcióval büszkélkedhet: ilyenek a nagy pontosságú érzékelők, a képfelismerő kamerák, illetve az önálló vezetést lehetővé tevő mesterséges intelligencia-technológia.
Az alkotást a Huawei egyik mérnöke, Zhihui Jun ötlete alapján valósították meg – ő maga elszenvedett korábban egy biciklis balesetet, amelyben komolyabban megsérült, ezért pattant ki a fejéből a biztonságosabb önvezető kerékpár ideája.
Mesterséges intelligencia-vívmány: az önjáró bicikli meglehetősen furcsa látvány
A hatékony önvezető bicaj megvalósításához a kutatócsapat a járművet egy automatikus érzékelő hálózattal rendelkező vezérlő rendszerrel szerelte fel, valamint egy agynak megfelelő számítási teljesítménnyel rendelkező számítástechnikai chippel – ezzel ellensúlyozzák, hogy a kerékpárnak nincs vezetője.
Mindehhez a mérnököknek az előző hardveren alapuló érzékelési és vezérlési algoritmusokat kellett megvalósítaniuk. Olvasd el: Helsinki utcáit csendes, autonóm utcaseprő járja
Első lépésként a virtuális kerékpár modellezését CAD-en kezdték el - miközben számos olyan részletet adtak hozzá, amelyek átalakíthatják azt automatikus vezető nélküli járművé. Két nagy motort és kormányművet telepítettek a váz vezérlésére, majd a kerékpárt RGBD mélységkamerával, gyorsulásmérővel, giroszkóppal és lidarral felszerelt érzékelővel látták el.
Az önjáró bicikli egy 6S típusú repülőgép-lítium akkumulátort használ, mely körülbelül 2-3 órán át működik - a fő vezérlő számítási modul közvetlenül az ülés alatt, a hátsó kerék felett helyezkedik el.
Ahhoz, hogy az autonóm kerékpár biztosan álljon a lábán – vagyis a kerekein -, egy vezérlő modult adtak hozzá, amely a lemez forgási nyomatékát használja. Ugyanazt a rendszert, amelyet a mesterséges műholdakra is alkalmaznak.
Az alkotók emellett a járműbe építettek egy rendszert, mely a hátsó kerekeket közvetlenül motorral forgatja - pedálozás nélkül.
Az önjáró kerékpár számítási egységét maga Zhihui Jun fejlesztette ki, aki a Huawei Ascend 310-et használva mesterséges intelligencia-processzorként és a vállalat alkalmazás-hangszerelési szolgáltatását.
A mesterséges intelligencia-technológia és robotikus funkciók használatával az autonóm bicikli agya képes érzékelő gondolkodásra és döntéshozatalra.
A mérnökök virtuális fizikai környezetben tesztelték a biciklit az ellenőrzési algoritmus kiértékeléséhez és fejlesztéséhez - mielőtt élesben, az utcán is kipróbálták volna.
Ésszerű algoritmusainak és kialakításának köszönhetően a kerékpár sikeresen teljesítette az önjáró vezetési tesztet. Független és stabil maradt, s végig megfelelő egyensúlyban tartott magát.
L.A.