2021. 05. 25. - 09:30
Mesterséges intelligencia irányítja a titokzatos tengeralattjárót
Különleges tengeralattjáró szállt vízre a közelmúltban az angliai Plymouthban. A 9 tonnás vízi járművön a mesterséges intelligencia a főnök és sokkal nagyobb hatású lehet, mint nála nagyobb társai.
Idén tavasszal, április 20-án tengerre szállt egy nukleáris meghajtású, vadász-gyilkos tengeralattjáró, a HMS Anson. Miután kikerült Barrow-in-Furness egyik hatalmas építési csarnokából, vízbe bocsátották a több mint 7400 tonnás járművet.
Ugyanekkor azonban kilométerekkel arrébb, Plymouthban egy másik tengeralattjáró is megkezdte útját. A titkos, 9 tonnás vízi jármű nagyobb következményekkel járhat a haditengerészet jövője szempontjából, mint az előbb említett, 1,3 milliárd font értékű nukleáris hajó. Olvasd el: Mesterséges intelligencia - Nem lőhetnek a robot tankok
A Plymouth-i, autonóm vízalatti járművek szakértőjeként ismert MSubs vállalat korábban 2,5 millió font értékű védelmi minisztériumi szerződést írta alá egy extra méretű, pilóta nélküli víz alatti jármű (XLUUV) megépítésére és tesztelésére. A tengeralattjárónak képesnek kell lennie több mint 480 kilométer megtételére 3 hónap alatt.
Mesterséges intelligencia irányította tengeralattjárót bocsátottak vízre Plymouth-ban
A jármű nagy innovációja az autonómia: mozgását és akcióit teljes mértékben mesterséges intelligencia irányítja.
A megépítésben részt vevő szakemberek szerint a mesterséges intelligencia-problémát összetevőkre kell bontani: a missziókezelés a legnehezebb. A jelenlegi kísérletek egy képzett kapitány jelenlétének szimulálására szolgálnak a kis tengeralattjáró programozásában.
A beépített mesterséges intelligencia az emberi érintkezéstől teljesen elkülönítve működik - már csak azért is, mert kritikus fontosságú a szigorú rádiócsend fenntartása a tengeralattjáró szerepe szempontjából. Olvasd el: Átveheti az irányítást vadászgépeken a mesterséges intelligencia
A technikai elv a gépi tanulás, amely egy mesterséges intelligencia-program példáit mutatja be a feladatok végrehajtásában, míg be nem ágyazza a megfelelő műveleteket saját repertoárjába.
A MarineAI hatalmas IBM AC922 szuperszámítógépet használ ebből a célból - ezzel szemben a tengeralattjáró fedélzeti agya mindössze egy 15 cm-es, négyzet alakú dobozban található.
Nvidia-chipre támaszkodik, melyet gyakran használnak számítógépes játékok irányítására. Rendkívül energiatakarékos. Az energiafogyasztás minimális szinten tartása kritikus fontosságú a tengeralattjáró akkumulátorának üzemidejéhez.
A projekt során számos dolgot ellenőriznek a szakemberek – például, hogy a tengeralattjáró azonosít-e a víz felszínén levő, kisméretű tárgyakat, így a jet-ski-ket.
Ezek a dilemmák egy ember kapitánynak kevésbé okoznak gondot. Ryan Ramsey kapitány korábban a tengerészetnél szolgált, a HMS Turbulent vadász-gyilkos tengeralattjárón, később pedig a mesterséges intelligencia-központban dolgozott. Ő látja, melyek azok az esetek, amikor az okos szoftver és az emberi intuíció nem ugyanazt az eredményt hozza.
„A mesterséges intelligencia küzd majd az emberi döntéshozatali képességek összehangolásával. Számos készség jól átadható, de el kell fogadni, hogy az MI-tengeralattjáró első generációja nem lesz tökéletes” – fogalmazott Ramsey.
A Plymouth-i kísérleti tengeralattjáró alapja az MSubs S201-es dizájn. Eközben az Atlanti-óceán túloldalán a Boeing vállalat számos nagy tengeralattjárót épít, míg az amerikai haditengerészet kidolgozza e hajók használatát.
A tengeralattjárók korábbi legénységének tagjai mindig hangsúlyozzák, milyen nagymértékű csapatmunka és szoros elv-követés szükséges a küldetések teljesítéséhez.
A mesterséges intelligencia ezt utánozni nem tudja, de nem is kell - már az is kitűnő, ha csak annyit tesz, hogy a megkíméli a tengerészeket kimerítő és ismétlődő feladatoktól, melyeket manapság egy drón is el tud látni.
A Plymouth-i, mesterséges intelligenciával dolgozó, úttörő szakemberek mindenképpen MI-programnak adnák át a legveszélyesebb küldetéseket.
László Adrienn