Már a robot is sokat beszél – a mesterséges intelligencia vívmánya
A mesterséges intelligencia immár lehetővé teszi a chatrobotok számára, hogy megbízható nyelvi készségekkel rendelkezve jobban tájékozódjanak az emberi beszélgetésben.
Mielőtt bejutott volna MIT Media Lab-hez, Jeff Orkin videójátékok számára fejlesztett egy évtizeden át fejlettebb, kritikusok által is elismert mesterséges intelligenciát.
A F.E.A.R. nevű, túlélésre játszó, horrorisztikus videójáték olyan mesterséges intelligenciával rendelkezett, amely a számítógép által vezértelt karakterek számos, előre nem látható akcióját tette lehetővé. Ma, 10 évvel később is páratlannak tartják a videójáték-rajongók ezt a típust.
Orkin számára azonban a videójáték fejlesztése új kihívással bővült: az ellenséges karakterek csapatainak kommunikálniuk kellett egymással, mégpedig folyamatosan. Feltette magának a kérdést: hogyan érhető el, hogy a gépek úgy beszélgessenek, mint az emberek?
Mesterséges intelligencia - a chatrobotok már egyre sokrétűbben kommunikálnak
A játék 2005-ös megjelenését követően Jeff Orkin a MIT Média Laboratóriumához csatlakozott, ahol az elkövetkező 8 évben dolgozott. Ma, Giant Otter Technologies néven a jól bevált mesterséges intelligencia- készséget használja, hogy segítse a chatrobotok szakértő navigálását a trükkösebb emberi beszélgetésekben is.
A Giant Otter platformja mesterséges intelligencia algoritmusokat és ún. tömörített kommentárokat használ, hogy természetes nyelvi adatbázist építsen, „alulról felfelé” haladva, archivált értékesítési és ügyfélszolgálati átírásokból, másolatokból.
A chatrobotok ezt a robosztus adatbázis használják, hogy jobban értsék a nyelvet és válaszoljanak, valós időben és árnyaltan, ingadozó, olykor szabálytalan nyelvhasználatra is.
„A platformot az inspirálta, ahogyan az epizód-emlékezet működik az emberi agyban: úgy értjük meg egymást, hogy múltbeli tapasztalatokból, kontextusból építkezünk – fogalmazott Orkin, aki a Giant Otter vezetője. – A platform alkalmazza az archivált adatokat, hogy megértse, amit mondanak egy adott időintervallumban, s ezt használja a javaslatokhoz, mit is kell felelnie a robotnak.”
A mesterséges intelligencia által működtetett robotok ügyfélszolgálaton igen hasznosak
A startup jelenleg a távközlési vállalatokkal és e-kereskedelemmel, valamint gyógyszeripari cégekkel és egyéb nagyvállalatokkal működik együtt. Az ügyfelek a platformot „agyként” használhatják, hogy fejlődjön a Giant Otter chatrobot, vagy alkalmazhatják a platform beszélgetés-készítő eszközeit egy harmadik fél platformjainak chatrobot-erősítéséhez, mint például az Amazon Lexe vagy az IBM Watsonja.
A platform automatizálja a szöveges és a hang formájú beszélgetéseket is.
Az előnyök költségmegtakarítás formájában jelennek meg. A nagyobb cégek dollármilliókat költenek az eladásra és az ügyfélszolgálati támogatásra – ha ennek csak egy részét automatizálják, milliókat spórolnak meg vele – mondja Orkin.
A vásárlók számára is előnyösebb az okosabb chatrobot, amely gyorsabban és könnyebben megold egy problémát.
B.A.