2024. 12. 04. - 08:40

„Hol vagy most?” - Termékeket szólaltat meg a generatív mesterséges intelligencia

„Hol vagy most?” - Termékeket szólaltat meg a generatív mesterséges intelligencia

A generatív mesterséges intelligencia és a környezeti IoT képes megszólaltatni termékeket. A csatlakoztatott eszközökről származó adatokból a vállalkozások is profitálhatnak.

A generatív mesterséges intelligencia, valamint a környezeti IoT (Internet of Things - a tárgyak internete) már arra is képes, hogy megszólaltassa a termékeket.
 
A csatlakoztatott eszközökről származó adatok révén a vállalkozások és a fogyasztók innentől kezdve példátlan módon ismerhetik meg az őket körülvevő világot.
 
Nem gyakori, hogy két szinergikus, paradigmaváltó technológia egyszerre érik be. A generatív mesterséges intelligencia (GMI) és a környezeti IoT azonban mostanság egyformán felemelkedést mutat.
 
Ezen, szimbiotikus fejlesztések készen állnak arra, hogy az iparágakat újra feltalálják, megvédve a közegészséget, sőt, segítséget nyújtva a klímaváltozás elleni küzdelemben.
 
A generatív MI ereje
 
A generatív mesterséges intelligencia-alkalmazások, így például a ChatGPT és a Microsoft Copilot alapját képező nagy nyelvi modellek (LLM-ek) többnyire nyilvánosan elérhető adatokon – híreken, információkon, közösségi médián – vagy engedélyezett forrásokon tanulnak.
 
Egyes adatkészleteket egyesítenek vagy újrahasznosítanak új képzési adatok létrehozására. Mindegyik megfelelő tisztítást és elemzést igényel a torzítás, a zaj és az alacsony minőségű információk kiszűrése érdekében. Olvasd el: Miért beszél mindenki a generatív MI-ről 2024-ben?
 
Termékeket szólaltat meg a generatív mesterséges intelligencia
Termékeket szólaltat meg a generatív mesterséges intelligencia
 
Lényegében valamennyi adat ember által generált, s bár némelyik elfogadott tény, sok szubjektív és olykor hamis, ami generatív MI „hallucinációkhoz” vezet – ezek pedig végső soron aláássák a felhasználók generatív mesterséges intelligenciába vetett bizalmát.
 
Egyes becslések arra figyelmeztetnek, hogy a mai generatív mesterséges intelligencia már 2026-ban kifogyhat a képzési adatokból.
 
Mi a helyzet ilyenkor? Rengeteg kiaknázatlan adat áll rendelkezésre az innováció ösztönzéséhez - különösen akkor, ha a holnap generatív mesterséges intelligenciája valami mássá fejlődik, mint amilyen a mai.
 
Milyen a mai generatív mesterséges intelligencia?
 
A mai generatív mesterséges intelligencia egy fogyasztói MI-megoldás. Ez akkor is igaz, ha az emberek munkafeladatokhoz, például prezentációk készítéséhez vagy online találkozók összefoglalásához használják.
 
A holnap GMI-je egy vállalati generatív mesterséges intelligencia, amely arra összpontosít, hogy értéket teremtsen a szervezetek számára, igen specifikus területeken, mint például az egészségügyi eredmények javítása, az oltóanyagok szállításának optimalizálása vagy az élelmiszerláncokon keresztüli, lehetséges szennyeződések nyomon követése.
 
Ehhez a nagyvállalati szintű generatív mesterséges intelligenciához vállalati LLM-ekre van szükség – valamint új, megbízható vállalati adatkészletekre, melyeket most a környezeti IoT segítségével hoznak létre.
 
A környezeti IoT adatok kiterjesztik a nyelvi modelleket
 
Hogyan is gondoljunk a vállalati generatív MI-re és az engedélyezéséhez szükséges adatokra? Ha egy ellátási lánc menedzser a mai generatív mesterséges intelligencia segítségével szeretné optimalizálni az ellátási láncot, egy meglevő chatbotnak felteheti a „hogyan?” kérdést. Így tájékozott válaszokat kaphat a meglévő LLM-ek alapján.
 
A környezeti IoT-adatokkal kiegészített vállalati generatív mesterséges intelligencia segítségével ugyanaz az ellátási lánc menedzser felteheti azt a kérdést is: miként optimalizálhatja ellátási láncát a beszállítóikra vonatkozó adatok, valamint termékeik és anyagaik értékesítési csatornáikon keresztüli valós idejű mozgása és kezelése alapján.
 
Vagyis, az ellátási láncokról meglevő információk véges univerzuma szinte végtelen környezeti IoT-adatokkal egészül ki az adott ellátási láncok tényleges termékeiről és feltételeiről.
 
A menedzser nem csupán információkat kér az LLM-től, hanem maguknak a termékeknek tesznek fel kérdéseket. Például megkérdezheti: „hol vagy most? Mi az állapotod? Hogyan jutttathatnálak el A-ból B-be hatékonyabban, fenntarthatóbban és költséghatékonyabban?”
 
A kérdéseket az ellátási láncukban lévő termékekkel kapcsolatban tehetik fel, mivel a környezeti tárgyak internete tudja a válaszokat - a mindennapi dolgok billióiról szóló hatalmas mennyiségű adat alapján.
 
A környezeti IoT egyébként olcsó, egy bélyeg méretével megegyező, saját tápellátású számítástechnikai eszközöket használ - amelyeket termékekhez, csomagoláshoz, konténerekhez, ládákhoz, raklapokhoz és egyebekhez rögzítenek.
 
Ezek Bluetoothon keresztül – tehát automatikusan és emberi beavatkozás nélkül – továbbítják az adatokat a felhőbe, ahol a vállalkozások elemezhetik az olyan információkat, mint a hely, a hőmérséklet, a páratartalom, sőt, a karbonlábnyomot is számításba vehetik.
 
 
B.A.

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.