2023. 10. 26. - 08:35
Fogászat - Kellenek-e nekünk a robotfogorvosok?
Az emberek hajlandóak megbízni a robotokban, ha bizonyos fogászati eljárások elvégzéséről van szó – erre a következtetésre jutott egy tanulmány. De miért is jók a robotok igazán?
A technológia és a mesterséges intelligencia fejlődésével egyre elterjedtebbé válik a robotok használata a fogászatban is – mint erről cikkünk előző részében is szó esett.
De miért is van szükségük a pácienseknek robotfogorvosokra?
Kutatók szerint az emberek hajlandóak megbízni a robotokban, amelyek bizonyos fogászati eljárásokat végeznek el rajtuk. Hogy miért van rájuk szükség, azt a kínai autonóm robot kifejlesztésének okai jól mutatják.
A betegek mennyisége Kínában túlterhelheti az egészségügyi rendszert. A lakosok számához képest kevés a fogorvos és sokan nem kapják meg időben a szükséges kezelést. Az orvosi beavatkozások késése pedig végső soron egészségi állapotuk romlásához vezethet.
Fogászat - Kellenek-e nekünk a robotfogorvosok?
A robotok segíthetnek ezen a helyzeten. Lerövidíthetik a beavatkozás idejét, így többen kaphatnak időben kezelést. A robotasszisztensek által kínált eljárások nagyobb pontossága és minősége ugyancsak jó érv a robotok mellett.
Ennek ellenére kevesen érzik jól magukat, ha arra gondolnak, hogy a beavatkozásaikat robotok hajtják végre. Függetlenül attól, milyen pontos a mozgásuk, félnek a rendszer esetleges meghibásodásától.
A fogászati ellátást igénybe vevő páciensek továbbra is óvakodnak az ötlettől, hogy robotokkal végezzenek eljárásokat fogaikon és ínyükön. AFlorida A&M Egyetem Embry-Riddle kutatói 2018-ban készítettek felmérést több mint 500 válaszadó részvételével.
A résztvevők nem titkolták a fogászatban alkalmazott robottechnológiával kapcsolatos aggályaikat.
A válaszadókat a kutatók megkérték, mondják el, hogy 10 eljárás közül melyiket bíznák szívesen robotra: foghigiénés tisztítás, szájvédő formázás, foghúzás, gyökérkezelés, ínyműtét, fogfehérítés, fogszabályzó rögzítése és tömés.
A válaszok alapján az emberek hajlandók bízni a robotokban a legegyszerűbb és legkevésbé invazív eljárások elvégzését illetően - ilyen például a higiénikus tisztítás és fehérítés. Sokan azonban még nem álltak készen arra, hogy összetettebb tevékenységeket rájuk merjenek bízni - mint például a a gyökérkezelés, az íny előkészítése és a tömés.
A résztvevők azt is megjegyezték, hogy úgy érzik, a mai robotok nem elég kifinomultak az összetett, invazív műtétek elvégzéséhez. Úgy vélik, a robot kialakítása még mindig túl felületes és csak egyszerű eljárásokat kellene végrehajtania.
Az egyetlen tényező, amely megváltoztathatja a páciensek véleményét, az ellátás ára. Sokan válaszoltak igennel, amikor megkérdezték őket, hajlandóak lennének-e robot által végzett beavatkozásra, amennyiben az a hagyományos módszer költségének felébe kerülne.
Ezt követően, miközben kezdetben a résztvevők 32 százaléka ellenezte a robotos tisztítást és a zománcfehérítést, az 50 százalékos kedvezmény hallatán 83 százaléluk már beleegyezett az eljárásokba.
A felmérés eredményei mindenesetre azt mutatták, hogy az új technológiákkal szemben még mindig nagyfokú a bizalmatlanság. Időbe fog telni és sikeres gyakorlatokat kell felhalmozni, hogy az emberek az orvostudományban elfogadottnak, szokványosnak tekintsék a robottechnológiákat.
A felmérés eredményeit kommentáló szakemberek szintén szkeptikusak voltak a fogászat automatizált technológiájának ötletével kapcsolatban.
Azt is megjegyezték, tartanak tőle, hogy a robot nem csinál semmit, ha egy személy hirtelen fájdalmasan reagál vagy kényelmetlenséget érez. A robotot sokféle eljárásra meg lehet tanítani, de soha nem fogja megérteni igazán az emberi kommunikációt.
Nyilvánvaló diagnosztikai jelek nélkül lehetetlen empátiára tanítani. A műtéten átesett beteg rendkívül sérülékeny, teljesen megbízik az orvosban. Neki kell megnyugtatnia és biztosítani őt afelől, hogy minden rendben lesz, még az eljárás megkezdése előtt.
L.A.