2023. 04. 24. - 09:40
Mesterséges intelligencia - Tengeri robotok találták meg a II. világháborúban elsüllyedt hajót
Rendkívüli küldetésben vettek részt a Fugro tengeri robotjai: a Montevideo Maru roncsának felkutatásában, melynek elsüllyedése a nemzetközi hajózás egyik legnagyobb katasztrófája volt.
Nyolcvan évvel tragikus elsüllyedését követően tengeri robotoknak sikerült megtalálniuk a Montevideo Maru nevű hajót.
Mindez egy rendkívüli küldetés során zajlott, amely közel 5 évig tartó tervezést vett igénybe. A Fugro kulcsszerepet játszott a Montevideo Maru roncsának felkutatásában, amely a történelem egyik legsúlyosabb nemzetközi tengeri katasztrófája volt.
A robotgyártó a Silentworld Alapítvánnyal, a Rabaul és Montevideo Maru Társasággal szoros együttműködésben, valamint az ausztrál védelmi minisztérium támogatásával használta fel páratlan mélytengeri vízrajzi és oceanográfiai szakértelmét, hogy sikeresen azonosítsa a japán szállítóhajó roncsait - több mint 4000 méteres mélységben, a Fülöp-szigetek partjainál.
A Montevideo Maru a II. világháború idején, 1942-ben nagyjából 1060 hadifoglyot és civilt szállított, amikor egy amerikai tengeralattjáró elsüllyesztette. Olvasd el: Mesterséges intelligencia-siker: átszeli az óceánt a Mayflower robothajó
Tengeri robotok találták meg a II. világháborúban elsüllyedt hajót - Fotó: fugro.com
A tragédia legalább 14 országot érintett, köztük Ausztráliát, Dániát, Angliát, Észtországot, Finnországot, Hollandiát, Japánt, Írországot, Új-Zélandot, Norvégiát, Skóciát, a Salamon-szigeteket, Svédországot és az Egyesült Államokat.
Idén április elején a Fülöp-szigeteki Luzontól 110 km-re északnyugatra kezdte meg a kutatást a Fugro csapata, a Fugro Equator fedélzetéről, amely a világ egyik legfejlettebb és legjobban felszerelt vízrajzi kutatóhajója.
A beépített szonárral ellátott, autonóm víz alatti jármű (AUV) bevetését követően már 12 nap után pozitív észlelést tapasztaltak. Olvasd el: Mesterséges intelligencia javítja a szonárok észlelési képességét
A roncs ellenőrzése néhány nappal később megtörtént a projektcsapat szakértői elemzésével - amely tengeri régészekből, műemlékvédőkből, műveleti és kutatási szakemberekből, valamint volt haditengerészeti tisztekből állt.
„A Montevideo Maru felfedezése egy szörnyű fejezetet zár le a nemzetközi had- és tengerészeti történelemben. Azzal, hogy megtaláltuk a hajót, abban bízunk, lezárást adhatunk a katasztrófa által érintett számos család számára is. Szeretném kifejezni köszönetemet az expedícióban részt vevő Silentworld összes elkötelezett csapatának, a Fugro Egyenlítő fedélzetén lévő, kiváló legénységnek és műszaki csapatnak, valamint az Ausztrál Védelmi Minisztériumnak, megingathatatlan támogatásukért” – mondta el John Mullen, a Silentworld Alapítvány igazgatója.
„Ez a tengeri tragédia sok országot és családot érintett, mindegyik szörnyű árat fizetett. Büszke vagyok arra, hogy képességeink és technológiánk segíthet megoldást találni az ehhez hasonló történelmi projektekre, s ily módon valódi változást hozhat az emberek életében” – fogalmazott Mark Heine, a Fugro vezérigazgatója.
Hozzátette: vízrajzi és óceánográfiai megoldásokat alkalmaznak, hogy hozzájáruljanak a segélyezési erőfeszítésekhez és megfeleljenek a célnak, melynek keretében biztonságos és élhető világot teremtenek.
Kis kép: wikipedia
L.A.