2021. 12. 14. - 09:00
Mesterséges intelligencia - Lélegzetelállító tervek víz alatti robotokkal
Következő generációs mélytengeri bányászathoz fejleszt víz alatti robotokat egy vállalat - a fémek tengerfenékről kivonásával segítenének átalakítani az akkumulátorgyártást, egyben a nulla szén-dioxid-kibocsátás felé tolni a világot.
Víz alatti robotokat, új generációs szárazföldi, tengeri létesítményeket és más vízi hajókat fejleszt a Bjarke Ingels Group (BIG). Fémipari vállalattal, egy vancouveri székhelyű tengerfenéki polifém csomókat kutató céggel fogott össze, hogy megvalósítsa a felsorolt gépeket és járműveket.
Céljuk elősegíteni a mélytengeri bányászatot. A fémek tengerfenékről történő kivonásával járulnának hozzá a hagyományos akkumulátorgyártás átalakításához és ahhoz, hogy a jövő lényegében nulla szén-dioxid-kibocsátású legyen.
A Bjarke Ingels Group tervei egy robotgyűjtőről szólnak, amely minimálisan zavaró a víz alatt, de hatékonyan összegyűjti a polifémes csomókat a hatalmas tengerfenékről.
„A csomók összegyűjtésére könnyű tapintású, robotizált gyűjtőjárművet terveztünk, amely tengervízsugarat irányít a sziklák tetejére, s így finoman kiszedi őket az üledékből. A jövőbeli gyűjtők kialakításának része egy úszó, hidrodinamikus héj meghosszabbított ajakkal, amely minimalizálja a tengerfenék tömörödését, valamint mérsékeli és átirányítja a csomók összegyűjtése során felszökött porcsóvát” – magyarázta Daniel Sundlin, a BIG partnere, aki az együttműködésért felel. Olvasd el: Önjáró tengeralattjáró térképezi fel az óceánt
Tengerfenékről gyűjtenék a fémeket robotok segítségével - Fotó: metals.co
Az összegyűjtést követően a csomókat rugalmas tömlőn át a felszíni termelő edénybe szállítják - egy 216 méter hosszú hajóra, amely szénsemleges elektroüzemanyaggal működik és napelemekkel borított, süllyesztett fedélzettel rendelkezik.
A BIG új generációs hajója központi szerepet játszik a fémipari vállalat nagyszabású terveiben: céljuk 10 gyártóhajóból álló flotta megvalósítása, lehetővé téve több mint 40 millió tonna akkumulátorfém biztosítását 2050-ig. Ez elegendő 280 millió elektromos jármű gyártásához, ami a termelés egynegyede a jelenlegi globális személygépkocsi-flotta tekintetében. Olvasd el: Mesterséges intelligencia javítja a szonárok észlelési képességeit
A teljes körű műveletek során a csomókat átszállítják a gyártóhajókról az ingázó fuvarozókra, amelyeket ún. X-bow kialakításuk segít a hiperhatékony, hidrodinamikus hajók szállításában – ezek szintén hozzájárulhatnak a szén-dioxid lábnyom csökkentéséhez.
A kikötőben a csomók szállítószalagra, majd egy helyi feldolgozóüzembe kerülnek, amely „fenntartható, jól teljesítő szociális kampuszként jelenik meg a megújuló tájban és feje tetejére állítja a hagyományos kohászatot” – fogalmaznak a tervezők.
„Megkértük a BIG-et, gondolja újra, milyen egy fémfeldolgozó létesítmény és integrálja azt városi tengerparti környezetbe” – mondta Gerard Barron, a fémipari vállalat elnök-vezérigazgatója. - Az eredmény egy lélegzetelállító innovációs komplexum, amely egy ipari kikötőt az elektromos járművek forradalmának közösségi központjává alakít át.”
A BIG elképzelései szerint a fémipari vállalat kohászati üzeme pirometallurgiai feldolgozási és hidrometallurgiai finomítási lépésekre, készletekre és terméktárolásra szolgáló létesítményekkel, valamint irodákkal, látogatóközpontú élményekkel és innovációs központtal fog rendelkezni, ami a termékeket az elektromos járművek ellátási láncába kapcsolja.
Az új gyár végső célja a körforgás megteremtése, hogy végül újrahasznosítsa a már betakarított fémeket és szilárd hulladék egyáltalán ne keletkezzen.
Noha meghatározott helyszín egyelőre nincs az üzem építésére, a cég állítása szerint jelenleg számos barnamezős terület kialakítása folyik és több létesítményt terveznek, három kontinensen.
Fotó: metals.co
L.A.