2021. 07. 04. - 08:00
Mesterséges intelligencia – Íme a világ első városközi repülő autója
Túlvan az első, két város közti tesztrepülésén a Klein Vision repülő autója. A szlovák vállalat kettős üzemmódú autó-repülőgépe ezzel a gyártáshoz is közelebb került.
Újabb történelmi jelentőségű pillanat: végrehajtotta első, két város közötti tesztrepülését június 28-án a Klein Vision cég által megalkotott kettős üzemmódú jármű.
A repülő autó a szlovákiai nyitrairól a pozsonyi nemzetközi repülőtérre szállt át, 35 perces repüléssel.
Első tesztrepülése néhány hónappal ezelőtt történt, s több mint fél esztendővel később a különleges jármű végrehajtotta 142. sikeres leszállását. Ami a landolás után történik, sci-fibe illő: a repülőgép egy gombnyomással, 3 perc alatt sportkocsivá alakul át. Olvasd el: 2026-ban indulhat az utcai repülőgép?
Sportkocsiból repülő - közúton és levegőben egyaránt jól teljesít a Klein-féle repülőautó
Feltalálója, Stefan Klein professzor, valamint a cég társalapítója, Anton Zajac ezt követően Pozsony belvárosába hajtott a repülő autóval. Nem kérdés, hogy az átlagos utazási időt lényegesen sikerült lefaragni az újdonsággal.
Stefan Klein egyébként világelső a felhasználóbarát repülőautók fejlesztése terén. Dr. Branko Sarh, a Boeing vezető műszaki munkatársa megjegyezte: a közúti járművekből légi járművekre (és fordítva) történő, automatizált váltás, a szárnyak és a farok kilökése-behúzása nem csupán egy úttörő lelkesedés, innovatív szellem és bátorság eredménye - ehhez kiváló mérnöki és szakmai ismeretek kellenek. Olvasd el: Előállt a repülő taxi, nagyobb távolságokra
A repülőautó 1-es prototípusa 160 lóerős BMW motorral készült, rögzített légcsavarral és ballisztikus ejtőernyővel látták el.
Több mint 40 órányi próbarepülést teljesített a polgári repülési hatóság felügyelete alatt, beleértve a meredek, 45 fokos fordulásokat, valamint a stabilitási és manőverezhetőségi teszteket.
A repülőautó 1-es prototípusa 8200 láb magasságban repült, elérte a maximális, 190 kilométer per órás utazási sebességet.
Ennél is komolyabbnak tűnik a 2-es prototípus: az előgyártás előtti modell 300 lóerős motorral lesz felszerelve, s megkapja az EASA CS-23 repülőgép-tanúsítványt, valamint az M1-es közúti engedélyt.
Változó magasságú légcsavarjával a 2-es prototípus várható utazási sebessége 300 kilométer per óra lesz, hatótávolsága pedig 1000 kilométer.
L.A.