2025. 01. 28. - 08:20
Így segíthet az ügyvédeknek a mesterséges intelligencia
A jogi szolgáltatásokból sem marad ki a mesterséges intelligencia alkalmazása. De hogyan lehet az ügyvédek segítségére?
Anélkül, hogy háttérbe szorítaná őket, a mesterséges intelligencia ma már az ügyvédeknek is nyújthat hatékony segítséget.
Lehetőséget ad nekik arra, hogy jobban a stratégiára, az érdekképviseletre és a tárgyalásokra fókuszálhassanak. Képes ugyanis a rutin és ismétlődő feladatok kezelésére.
Szakértők szerint az ügyvédek szerepe nagyon másként néz majd ki 2025-ben, köszönhetően a mesterséges intelligenciának.
Elmozdulás történik ugyanis a hagyományos SaaS-modelltől: fejlődnek a jogi vállalkozások új technológiákkal kapcsolatos elvárásai.
Cikkünk első részében arról volt szó, hogy várhatóan 2025-re már nem számítanak majd elégnek az olyan eszközök, amelyek csupán a munkafolyamat-problémák 10 százalékát oldják meg és még jelentős oktatásra is szükség van hozzájuk.
Szabadalmaztatott, nyílt forráskódú, beszerezhető modellek kombinációjára lesz igény, amely egy generatív, mesterséges intelligencia-vezérelt felületet táplál – s ez számos könnyebbséget nyújt az ügyvédeknek, mérsékeli az időt, amit adminisztratív feladatokra fordítanak, illetve lehetővé teszi számukra, hogy gyorsabb és hatékonyabb eredményeket érjenek el az ügyfeleik érdekében.
De milyen mesterséges intelligencia-modellekről van szó tulajdonképpen?
Az LLM-ek és SLM-ek – pontosság a jogi mesterséges intelligenciában
Ami a konkrét modelltípust illeti, amellyel átalakul majd a jogi szektor, a válasz nem ennyire egyértelmű.
A nagy nyelvi modellek (LLM), mint például az OpenAI GPT, rendkívül hatékonyak a szöveggenerálásban, azonban általános természetük gyakran olyan kimenetekhez vezet, amelyekből hiányzik a jogi szektorban megkövetelt specifikusság.
Egy általános célú LLM például készíthet egy e-mailt pontos nyelvtani és szerkezeti felépítéssel, de nem tartalmazza a jogi kommunikáció szempontjából kritikus esetspecifikus részleteket. Olvasd el: Átveszi első ügyét a robotügyvéd
Nagymértékben segíthet az ügyvédeknek a mesterséges intelligencia
Van példa olyan esetekre is, amikor pontatlan vagy kitalált információkat generálnak a nagy nyelvi modellek - ezeket nevezik hallucinációnak.
Itt kerülnek azonban képbe a kis nyelvi modellek (SLM-ek). Míg az LLM-ek sokoldalú jogi gyakornokként működnek széles körű ismeretekkel, az SLM-ek szakértői jogi képviselőként funkcionálnak és biztosítják a pontosságot olyan jogi forgatókönyvekben, amelyek nagy téttel járnak.
Az egyes feladatokhoz szabott adatkészletekre kiképzett SLM-ek pontosabb kimeneteket tudnak szolgáltatni és megfelelnek a jogi szektor árnyalt követelményeinek.
Ez a megkülönböztetés azt jelenti, hogy az LLM-ek és az SLM-ek hatékonyan működhetnek együtt.
Az LLM összefoglalhatja az ítélkezési gyakorlatot a különböző joghatóságok között, míg a regionális megfelelőségre kiképzett SLM biztosítja, hogy a dokumentumok megfeleljenek a helyi szabványoknak. Ez a kettős modell megközelítés nemcsak a hatékonyságot, hanem a pontosságot is biztosítja.
Egyedi igények és költséghatékonyság
A szabadalmaztatott mesterséges intelligencia egyértelmű előnyt nyújt majd 2025-ben azzal, hogy lehetővé teszi a jogi cégek számára az egyedi igényeikre szabott modellek létrehozását.
Előfordulhat, hogy az LLM 80 százalékos pontossággal vázol egy első átutalásos e-mailt, de a testre szabott SLM tovább finomítja, biztosítva a jogi árnyalatoknak és az ügyfélcéloknak való megfelelést.
A szabadalmaztatott MI-megoldások hosszú távon is költséghatékonyabbak. Az LLM-ek ugyan erősek, de erőforrás-igényesek, míg az LLM-eket kisebb, feladat-specifikus modellekkel stratégiailag kombinálva a jogi cégek optimalizálhatják a költségeket a minőség feláldozása nélkül.
Ez a személyre szabott megközelítés csökkenti a felesleges számítási költségeket, így praktikus választás lehet bármilyen méretű cég számára.
A jogi szolgáltatások új korszaka
A mesterséges intelligencia 2025-ben nem váltja mad le az ügyvédeket – sokkal inkább felhatalmazza őket arra, hogy a stratégiára, az érdekképviseletre és a tárgyalásokra összpontosítsanak a rutin és az ismétlődő gyakorlatok kezelésével.
Mi több, a fejlett mesterséges intelligencia-modellek keverékének felhasználásával újradefiniálja, hogyan gondolkodunk a hatékonyságról és a jogi szolgáltatásokhoz való hozzáférésről, a jogi szakembereknek nagyobb teret ad az ismétlődő feladatok csökkentésével, növeli a pontosságot és javítja az ügyfelek elégedettségét.
A jövőre nézve várhatóan azok a cégek virágoznak majd, amelyek alkalmazkodnak, újítanak és a mesterséges intelligenciát partnernek tekintik az ügyfeleket illető, jobb eredmények elérésében.
B.A.