2025. 10. 03. - 08:20
Egyre többször ChatGPT-re támaszkodnak az anyák a feladataik terén

Egyre több szülő használ mesterséges intelligencia-vezérelt eszközöket a szülői lét kezelésére, miután a generatív mesterséges intelligencia újfajta személyi asszisztenssé vált a családi életben.
Egyre több szülő fordul a mesterséges intelligenciával támogatott eszközökhöz a feladatai kezelése céljából.
Az elfoglalt anyák főként olyan platformokra támaszkodnak, mint a ChatGPT, a Gemini és a Claude, hogy megtervezzék az időbeosztásukat, nyomon kövessék az időpontokat és koordinálják a gyermekfelügyeletet.
Míg a házimunkát sokan már régóta automatizálják vagy kiszervezik, a családi logisztika mentális terhe még mindig aránytalanul nagy mértékben a nőkre hárul.
A technológiai cégek most kezdik közvetlenül ezt a problémát megcélozni.
A mesterséges intelligencia fejlesztői olyan eszközöket forgalmaznak, amelyek segítenek a szülői lét munkaterhelésének megkönnyítésében – ingyen, vagy jóval olcsóbban, mint az emberi segítség felvétele.
Az OpenAI például a közelmúltban kiadta a ChatGPT Pulse alkalmazást Pro előfizetők számára.
Az új funkció célja, hogy proaktívan segítse a mindennapi logisztikát. Olvasd el: Mesterséges intelligencia - Robot chatbot segíthet a gyermekek mentális egészségén?

Egyre többször ChatGPT-re támaszkodnak az anyák a feladataik terén
„Egy átlagos amerikai háztartás hetente közel 20 órát tölt házimunkával, logisztikával és ügyintézéssel” – írta Fidji Simo, az OpenAI alkalmazásokért felelős vezérigazgatója.
Elmondása szerint a Pulse úgy lett kialakítva, hogy legalább néhány ilyen feladatot megoldjon.
A Harvard Business Review új kutatása szerint a generatív mesterséges intelligencia második leggyakoribb felhasználási esete 2025-ben az „Életem megszervezése” volt.
A nemek szerinti használat is változik: 2025 júniusában az aktív ChatGPT-felhasználók 52,4 szézalékának jellemzően női keresztneve volt, szemben a bevezetést követő 17,6 százalékkal.
Az MI-t sok édesanya a harmadik támogatónak nevezte a mindennapok szervezésében, akár „a szék harmadik lába” a háztartásban.
Nem minden anya lelkes azonban. Maayan Weiss, a Zencity kommunikációs igazgatója, aki két kisgyermek édesanyja, elmondta: a gondolkodási folyamata annyira unalmassá és kuszává vált, hogy néha aktívan úgy dönt, nem használja a mesterséges intelligencia által nyújtott gyorsbillentyűket a munkahelyén kívül, egyfajta kihívásként maga számára, hogy élesítse a gondolkodását.
Julia Freeland Fisher, a Clayton Christensen Intézet oktatási igazgatója megjegyezte, hogy a mesterséges intelligencia nagyrésze egy óriási önsegítő motor.
„Bár ez rendkívül hasznos lehet, ez is csak egy újabb módja annak, hogy megmondjuk az anyáknak, hogy a segítség nincs úton” – tette hozzá.
Több édesanya hangot adott frusztrációjának, mondván, az lenne igazán jó, ha egy robot a háztartási feladatok jórészét is levenné a válláról – beleértve a mosogatást, porszívózást és különféle egyéb feladatokat.
A vita a témában a jelek szerint folytatódik. A következő úgynevezett „anyaháború” könnyen arról szólhat, vajon a mesterséges intelligencia alkalmazása vagy elkerülése határozza-e meg a jó szülői létet.
B.A.