Mit választ a gyerek?
Az, hogy a csemeténk mire szavaz a kekszek, almák és joghurtok közül, nem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Annyi azonban bizonyos: leginkább amellett dönt, amit meg is enne.
Mint azt már bizonyára megfigyeltük, a gyermekeket nem az vezérli az ételválasztásban, hogy mi az egészséges. Ők aszerint döntenek, mit szeretnek megenni. Ugyanakkor bizonyos élelmiszermárkákkal és saját döntéseikkel befolyásolni lehet őket – derítette ki egy új kutatás.
„Az egyedüli és legfontosabb tényező abban, miért választ egy gyermek nassolnivalót, annyi, hogy azt vásárolja meg, amit meg is szeretne enni” – mondta a tanulmány vezetője, Sean Cash, a Bostoni Tufts Egyetem Friedman Táplálkozástudományi iskolájának professzora.
Azok viszont, akiknek megadták az engedélyt, jóval költség-tudatosabban választottak – átgondolták, minek mi az ára a nassolnivalók közül – mutattak rá a kutatók. Azok pedig, akik márkatudatosak voltak, csak akkor választották az adott termékeket, ha kedvelték a márkát.
A gyerekek általában azt választják, amit szívesen meg is ennének
A kutatás azt sugallja tehát, hogy – legalábbis az engedélyt kapott gyerekeknél – az egészségtelen nassolnivalók árainak emelése arra ösztönözte a lurkókat, hogy az egészségesebbet válasszák.
A tanulmányhoz a kutatók 116 gyermeknek bocsátottak a rendelkezésére választási lehetőséget a nassolnivalók közül. A 8-11 év közötti, bostoni csemeték mind iskola utáni programon vettek részt. A választási lehetőségek között csokoládéchips-es kekszet, almaszeleteket és iható eperjoghurtot kínáltak nekik.
Ezek vagy a McDonald’s-é voltak, vagy valamilyen általános márkák.
Az árak 30-70 cent között változtak, s minden gyermeknek 2 dollárt adtak, amiből költhetnek. Tíz alkalommal mutattak nekik képeket két nassolnivalóról, s azt kérték tőlük, válasszanak egyikből, vagy ne válasszanak semmit. A legtöbbször a kekszet választották.
„Csak azok a gyerekek vették figyelembe az árat, akiknek megadtuk a lehetőséget, hogy ne válasszanak semmit – mondta el Sean Cash. – Így is sokan választották a kekszet, de jóval óvatosabbak voltak az árakat illetően.”
A McDonald’s-tól származó nassolnivalók csoportjával azt tesztelték, fontos-e a márkanév a gyerekek döntéseiben. Miközben az eredmények azt sugallták, hogy a lurkók nem tulajdonítanak igazán jelentőséget a márkáknak annyira, mint azt a szülők gondolják, a kutatók rájöttek, hogy ha szeretnek egy márkát, az jobban számított, mint maga a márkanév.
„Sokkal lényegesebb volt a gyerekek számára, mi volt az étel, minthogy milyen márkanév szerepel a csomagoláson, és 2,5-szer fontosabbnak tűnt, mint az ár.”
Néhány finomsággal egészségesebb választásokra sarkallhatjuk a gyermeket
A tanulmánnyal kapcsolatban csupán olyan korlátokat fogalmaztak meg a kutatók, mint például, hogy a gyerekek ellenőrzött körülmények között voltak és nem egy boltban – s a csábítás is jelentős szerepet játszhatott döntéseikben.
Gilda Moreno, a Miamiban levő Nicklaus Gyermekkórház klinikai pszichológusa szerint az otthoni környezet azért jelentős szerepet játszik abban, mit választ az ételek közül egy csemete, mint amikor idegen környezetben van.
A végkövetkeztetés ugyanakkor az, hogy ha egy szülő szeretné egészségesebb választásokra sarkallni a gyermekét, ne tartson otthon egészségtelen ételeket.
Jó ötlet viszont, ha almát, mogyoróvajat tartunk a konyhában, melyeket finom és egészséges nassolnivalókhoz lehet használni. A cukros üdítőket hanyagoljuk, s töltsünk ki egy kancsó vizet, amelyet citrommal, esetleg mangóval ízesítünk. A gyerekek abból választanak, amit otthon találnak.
Kapcsolódó cikk:
Alacsonyabbak a nem valódi tejet ivó gyerekek?
Étrendünkkel befolyásoljuk baktériumainkat
B.A.