2021. 12. 07. - 12:00
Mesterséges intelligencia segíti a választást - Top trendek a divatiparban
Miként használják a márkák és a divattervezők a friss technológiákat a divatiparban? Hogyan segítik a fogyasztókat és a cégeket a modern eszközök? Lássuk a mesterséges intelligencia szerepét.
Mint arról előző cikkünkben beszámoltunk, a technológia a divat területére is belépett, ami jelentősen megváltoztatja a divatipar 20 éve alig módosult működését.
Az első technológiai trend, amely részt vesz az átalakulásban, kétségtelenül a mesterséges intelligencia (MI).
Az elmúlt esztendőkben a márkák MI-t alkalmaznak az ügyfelek vásárlási élményének javítása céljából. Emellett használják az adatok elemzésére, az eladások fellendítésére, a trendek előrejelzésére és a készlettel kapcsolatos útmutatásra is.
Az üzletekben már igénybe lehet venni chatbotokat és érintőképernyőket a vásárlói élmény javítása és a személyre szabott termékjavaslatok érdekében.
Napjainkra szinte lehetetlen, hogy egy divatmárka webhelyén ne legyen chatbot, vagy ne találhassunk valamilyen mesterséges intelligencia chat-technológiát, melyet a vásárlói élmény javítására használnak.
A márkák mesterséges intelligenciát alkalmaznak az ügyfelek vásárlási élmény javítása céljából
A mesterséges intelligencia mögött meghúzódó technológia algoritmusokat tartalmaz, melyek nyomon követik az ügyfelek útját, hogy meglelhessék a számukra megfelelő termékeket.
Bár az ügyfélszolgálati technológiai eszközök ígéretesek, a mesterséges intelligencia legjövedelmezőbb felhasználási módja a trend-előrejelzés és az ellátási lánc-menedzsment.
A valós idejű készletkövetés például kulcsfontosságúvá vált a márkák számára - hiszen időt takarítanak meg vele, s hatékony raktárkezelést, műveleteket tesznek lehetővé.
Mi több, ha a készletkövetést a mesterséges intelligencia hatékony adat-előrejelző eszközeivel ötvözik a trend-előrejelzéshez, a márkák jelentős versenyelőnyhöz juthatnak.
Ahelyett, hogy csupán a trend-előrejelzés hagyományos módszereire hagyatkoznának – ami megfigyelést és adatgyűjtést igényel a divattervezőktől, trendfigyelőktől és befolyást gyakorló influenszerektől – a márkák azonnal hozzáférhetnek azon adatokhoz, amelyek lehetővé teszik a megfelelő stílusok és mennyiségek időben történő megtervezését.
Példák bőven vannak a mesterséges intelligencia segítségére.
A Finery brit divatmárka olyan automatizált ruhatártervező eszközzel állt elő, amely elemzések segítségével rögzíti női vásárlói beszerzéseit és egy virtuális gardróbba vezeti őket.
A platform azt is lehetővé teszi a hölgyek számára, hogy saját ruhatárukból alakítsanak ki kinézetet, s akár több mint 10 ezer üzlet közül választhassanak.
Eközben a TRUEFIT személyre szabott platform online illesztési motort alkalmaz, mely segít a felhasználóknak megtalálni a megfelelő illeszkedést a piacon lévő márkákkal és új stílusokkal.
Kisebb kiskereskedelmi technológiai cégek is igyekeznek betölteni a hiányt a márkák számára.
Az Edited nevű londoni cég élő adatelemző szoftvert biztosít, hogy kiskereskedői ügyfelei azonnal hozzáférhessenek a teljes piaci adatokhoz. A lehetőség lenyűgözte az olyan márkákat, mint a Boohoo, a Tommy Hilfiger és a Marni - hiszen pillanatok alatt képesek szintetizálni a globális piacot.
Érdekes példa az Intelligence Node is, mely lehetővé teszi a felhasználók számára a trendek valós idejű nyomon követését.
Az ügyfelek megadhatnak konkrét kulcsszavakat, felhasználói navigációs mintákat, árpontokat és egyebeket.
Az Intelligence Node mesterséges intelligencia által vezérelt keresési felfedezőplatform segítségével a vásárlók nyomon követhetik egy termék pontos vagy legközelebbi egyezéseit, ami felbecsülhetetlen értékű betekintést nyújthat a versenytársaktól való különbözőségekről.
Kiemelendő a divatipar technológiai fejlődésében az élő videók streamelése is – mely napjainkra életünk részévé vált.
A koronavírus-világjárvány kitörését követően a virtuális eseményektől a fitnessig az Instagramos vásárlás 2021-ben átvette a piaci uralmat.
Az 5G hálózat ráadásul új streaming médiaformátumokat tesz lehetővé, nagyfelbontású grafikával. Mostantól a vásárlók „felpróbálhatják a dizájnt” vásárlás előtt.
Egyes márkák, mint például a Tommy Hilfiger és a Gucci, digitális bemutatótermeket kínálnak a piac étvágyának felmérésére. Egyesek, például a Taylor Stitch, lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy a gyártás megkezdése előtt előrendeljék a digitális terveket.
Hasonlóképpen, számos kizárólag online működő szemüveggyártó cég - például a Firmoo és a Glasses Direct – kínál digitális „próbáld ki a vásárlás előtt” szolgáltatást, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy az elköteleződés előtt vizualizálják az arcukon lévő kereteket.
Hagyományosan, a divattrendek előrejelzése kizárólag a korábbi trendekre támaszkodott, hogy megtervezze a jövőbelieket. Az olyan új technológiák azonban, mint például a Heuritech, meghatározzák a közönségpaneleket a közösségi médiában.
A jövőbeli trendek előrejelzése érdekében képfelismerő technológiát alkalmaz a közösségi média fotóira, hogy hozzáférjen a szövetek formáihoz, nyomataihoz, színeihez és tulajdonságaihoz.
A Google is előrukkolt egy hasonló kísérlettel a Zalando német divatmárkával együttműködve: a neurális hálózatot arra képezték ki, hogy megértse a stíluspreferenciákat, a színeket és a textúrákat.
Ezt követően az algoritmust használták a felhasználók stíluspreferenciái alapján készült tervek létrehozására.
Az IBM és a Fashion Institute of Technology szintén létrehozott egy együttműködési projektet, amely „Reimagine Retail” néven ismert és csúcstechnológiás IBM mesterséges intelligencia-eszközöket használ a divatipar valós idejű trendjei, a trendi formák, színek és stílusok jelzésére.
A fenti technológiák rávilágítanak arra, hogy a mesterséges intelligencia a jövőbeli fejlesztések bástyájjává válik a divatiparban - mindent alakít, a trend-előrejelzéstől egészen odáig, hogy miként látják és vásárolják meg a termékeket a fogyasztók.
A cikket folytatjuk.
L.A.