A virtuális valóság növelheti az egészségügy hatékonyságát
Jelenleg is folynak a kutatások azzal kapcsolatban, milyen segítséget nyújthat a virtuális valóság alkalmazása a mentális egészség területén. A VR-t többek között már jelenleg is sikeresen alkalmazzák a poszttraumás stresszbetegség (PTSD) kezelésére, de bizonyítottan más mentális problémák, például depresszió, fóbiák, függőség, stressz és szorongás kezelésére is alkalmas.
Azáltal, hogy új módszereket kínál a test ellazítására és nyugalomban tartására, a VR segít a szorongás és a stressz enyhítésében. A terápiás VR néven ismert módszer során a felhasználók VR-headsetet viselnek és olyan szimulációt élnek át, amelyet kifejezetten az elme megnyugtatására fejlesztettek ki.
A Complementary Therapies in Medicine című szaklapban 2020 augusztusában megjelent tanulmány szerint a szorongás, illetve fóbiák esetében a virtuális valóság támogató terápiaként használható, tehát nem a hagyományos kezelések helyettesítésére.
A VR-t egyre gyakrabban használják terápiás eszközként a pszichológiában vagy a pszichiátriában, ugyanakkor még nem készült átfogó szintézis és a szakirodalom kritikai áttekintés azzal kapcsolatban, hogy meghatározzák az előremozdító jövőbeli irányokat.
A virtuális valóság hasznos kiegészítője lehet a hagyományos orvoslásnak
Míg az USA élen jár a VR egészségügyi rendszerbe való integrálásában, Ázsia egyáltalán nincs lemaradva. A közelmúltban számos tevékenység zajlott ezen a téren, az egyik legjelentősebbet pedig a Samsung nevéhez fűződik. A dél-koreai elektronikai óriás 2017-ben kifejlesztette VR-headsetjének, a Gear VR-nek egy új alkalmazását, melynek köszönhetően az orvosok hatékonyabban tudják diagnosztizálni a mentális zavarokat.
2018-ban a Travelers Companies, a Samsung Electronics America, a Cedars-Sinai, a Bayer és az AppliedVR bejelentette, hogy új tanulmányt indítanak egy olyan digitális fájdalomcsillapító készlet hatékonyságának vizsgálatára, amely terápiás VR-t és viselhető technológiát használ. Ez a módszer a hát és a végtagok akut ortopédiai sérüléseivel kapcsolatos fájdalom kezelésének nem gyógyszeres kiegészítésére lesz használható.
De említést érdemel a tajvani okostelefon-gyártó HTC is, mely 2016-ban lépett be erre a területre a HTC Vive nevű VR-eszközzel, melyet azóta világszerte használnak műtéti szimulációra és orvosi képzésre. Mindemellett 2018-ban a HTC egészségügyi részlege, a DeepQ bejelentette, hogy a Taipei Orvosi Egyetemmel együttműködve elkészült a világ legnagyobb VR anatómiai laboratóriuma.
Nem utolsó sorban ott van a japán HoloEyes startup cég, akik VR-sebészetet tettek lehetővé az országban. Szoftverjük kétdimenziós CT (komputertomográfiás) és MRI (mágneses rezonanciás képalkotó) felvételeket alakít át 3D képekké a VR platformokon való használatra, s már több japán kórházban is használják olyan eljárásokhoz, mint az ortopédiai- vagy éppen májműtétek.
Az egészségügyi ágazat fordulóponthoz érkezett. A COVID-19 világjárvány és az olyan újonnan megjelenő technológiák, mint a VR, segíteni fognak az egészségügyi ágazat jövőjének alakításában.
V.V.