2022. 12. 28. - 10:50
Viszlát szezonális darabok? - Technológia és fenntarthatóság a divat jövője
Jó ideje él a technológia adta lehetőségekkel a divatipar – napjainkra számos eszköz áll rendelkezésére a hatékonyság fokozásához. A fenntathatóság is rendkívül fontos azonban.
A technológiai fejlődés számos iparágban jelent meg az elmúlt években. Nem kivétel ez alól a divat sem, amely egyre inkább él a technológia adta lehetőségekkel. Alkalmazza a trend-alakításhoz és követéshez, de a virtuális valóság, az IoT, azaz a tárgyak internete vagy a mobilkereskedelem is jelentősen megkönnyíti a divatipar dolgát.
Nem szabad azonban megfeledkezni a fenntarthatóságról sem. Sőt, nagyon úgy tűnik, ez lett ma a fő "trend".
A múltban a divat mindig a hagyományos szezonális formát követte. A tervezők tavaszi/nyári és őszi/téli vonalakat, valamint ősz előtti és tavaszi modelleket vonultattak fel a kifutókon.
Az utóbbi időben - ahogy a klímavészhelyzet beköszöntött -, a tapasztalatok szerint eltávolodnak a tervezők a szezonális kollekcióktól. Inkább időtlen darabokat terveznek, amelyek évekig szolgálják a fogyasztókat.
Technológia és fenntarthatóság a divat jövője - a használt ruhák is egyre népszerűbbek
De vajon ez valóban azt jelenti, hogy vége a divatban a szezonalitásnak?
A „gyorsdivatnak” (fast fashion) megfelelően a tervek általában hamar az üzletek polcaira kerültek a kifutóról. A divatóriások évente akár 52 mikrokollekciót is készíthetnek - a fogyasztói igények követése érdekében a hagyományos márkáknak lépést kellett tartaniuk és évente 11 kollekciót kellett kiadniuk.
Mivel a gyors gyártási folyamatok túlzott mennyiségű textilhulladékot termelnek, számos ruhadarab hulladéklerakóba kerül, károsítja a gyári dolgozókat és a környezetet.
Évente nagyjából 12,8 millió tonna ruha landol a hulladéklerakókban.
A divatipar felelős a globális CO2-kibocsátás 10 százalékáért, a világ ipari szennyvizének 20 százalékáért, a rovarirtó szerek 24 százalékáért és a felhasznált irtószerek 11 százalékáért.
A környezeti hatás eredményeképpen egyre több fogyasztó és divatmárka fordul a „lassú divat” koncepciója felé, s távolodik el a hosszú és költséges gyártási folyamattól. Egyre több márka választja a fenntartható termelést és több vásárló választja a tudatos márkákat a fast fashion helyett.
A Lyst divatkereső szerint 47 százakékkal megnőtt az etikus és fenntartható termékeket kereső vevők száma.
Egy másik fenntartható gyakorlatnak számít - amely egyre népszerűbbé válik -, a használt ruhák vásárlása.
Az egyik legnagyobb online használtruházati üzlet, a ThredUp előrejelzése szerint a használt ruházati cikkek teljes piaca 2023-ra eléri az 51 milliárd dollárt.
A Re-Fashion ruházati oldal tökéletes ciklikus struktúrát fejlesztett ki a fenntartható divat érdekében: használt dizájnerruhákat árulnak kiváló áron, miközben ingyenes adományokat is fogadnak.
Az oldal sarokba szorította a keresett piacot azáltal, hogy fenntartható vásárlási és adományozási lehetőségeket kínál, amelyeket a fogyasztók szeretnek. Ez egy teljesen digitális platform is, amely a fenntarthatóság üzenetét továbbítja az online piactéren.
Hasonlóképpen, számos feltörekvő márka tesz lépéseket, hogy igazodjon a fogyasztói magatartás változásához.
A Cuyana például arra ösztönzi vásárlóit, hogy „kevesebb, jobb dolgot” vásároljanak. A minnesotai székhelyű Hackwith Design House márka elhalt szövetekből készíti ruháit.
Ez bizonyítja, hogy a fenntarthatóság igencsak ösztönzi az üzleti döntéseket és az online piac átalakítását. Vitathatatlan, hogy a takarékoskodás mára digitális formát öltött, mivel a legtöbb márka és tervező számára a fenntarthatóság az első, amit szem előtt kell tartani.
L.A.