2020. 08. 02. - 08:00
Önjáró repülőgépet mutat be az Airbus
Autonóm repülőgéppel rukkolt elő az Airbus. A vállalat ezt alkalmazza a pilóta nélküli technológiák kutatásához és fejlesztéséhez.
Egy kiterjedt, kétéves repülési teszt-programot követően az Airbus sikeresen befejezte autonóm taxi, felszállási és leszállási (ATTOL) projektjét.
A projekt végeztével az Airbus-nak sikerült elérnie a kereskedelmi repülőgépek önálló gurulását, felszállását és leszállását egy teljesen automatikus, látás alapú repülés-teszteléssel, amely fedélzeti képfelismerő technológiát alkalmaz.
A vállalat összességében 500 tesztrepülést hajtott végre.
Ezek közül nagyjából 450-et nyers videoadatok gyűjtésére, az algoritmusok támogatására és finomhangolására használtak, míg 6 tesztrepülés sorozat folyamán – melyek mindegyike tartalmazott 5 felszállást és leszállást - az autonóm repülési képességeket tesztelték. Olvasd el: Ütközéskerülést és biztos navigációt garantál a mesterséges intelligencia
Az ATTOL projektet az Airbus kezdeményezte.
A cél annak megvizsgálása volt, hogy az autonóm technológiák - beleértve a gépi tanulási algoritmusok és az automatizált eszközök használatát az adatok címkézéséhez, feldolgozásához és a modell-generáláshoz – hogyan segíthetik a pilótákat kevesebb figyelmet fordítani a repülőgépek üzemeltetésére.
Így ugyanis inkább a stratégiai döntéshozatalra és a küldetés menedzsmentjére tudnak koncentrálni. Olvasd el: Az önvezető Tesla már idén valóság lehet
Az Airbus immár képes elemezni ezen technológiák lehetőségeit a jövőbeni repülőgép-műveletek javításához, de közben a repülőgépek biztonságát is növeli - biztosítva ezzel ez elvárt szint fenntartását.
A kutatás folytatódik, tovább vizsgálják az autonóm technológiák alkalmazását más innovációk mellett, olyan területeken, mint például az anyagok, az alternatív meghajtó rendszerek és a csatlakoztathatóság.
Ezen lehetőségek kiaknázásával az Airbus új üzleti modellek létrehozására kínál lehetőséget, amelyek átalakítják a repülőgépek fejlesztését, gyártását, repülését, vezetését és szervízelését.
Az Airbus szerint az ATTOL képességeinek „gyors fejlesztése és demonstrálása” egy olyan megosztott, keresztfunkcionális, globális csapatnak köszönhető, mint az Airbus mérnöki és technológiai csapatai, az Airbus Defense és Space, az Acubed (Wayfinder Project), az Airbus China és ONERA (Francia Repülési Laboratórium) az Airbus UpNext.
Fotó: Instagram.com/Airbus
László Adrienn