2020. 03. 17. - 09:45
Mutassuk meg a robotnak, hogy végezze a házimunkát
A mesterséges intelligencia fejlesztésében mi magunk is részt veszünk: kutatók olyan interaktív robotokat fejlesztenek, amelyek az ember megfigyelésével tanulnak.
A modern robotok edzése a nem olyan távoli jövőben mindenki számára könnyű feladat lehet – s nem lesz szükség hozzá programozó szakértőre sem. A kutatók most olyan automatizált robotokat fejlesztenek, amelyek az emberek megfigyelésével dolgoznak, tanulnak meg új feladatokat.
Ha megmutatjuk nekik például, miként terítjük meg az asztalt például, utánunk csinálják azt – vagy bármely rutin háztartási feladatot. Munkahelyen úgy taníthatunk be robotot, mint egy új alkalmazottat, megmutatva neki, hogyan végezze el az elvárt tevékenységeket.
E vízió terén határozott előrehaladást mutató kutatók a Massachusetts-i Technológiai Intézet (Massachusetts Institute of Technology – MIT) falai között alkottak meg egy rendszert, mely lehetővé teszi ezen robottípusok számára, hogy bonyolult feladatokat is megtanuljanak – olyanokat is, amelyek számukra túl sok zavaró szabályt állítanak fel. Például az asztal megterítését.
Mesterséges intelligencia: főző robotokat is teszteltek már a kutatók
A kutatók „Tervezés bizonytalan specifikációval” (PUnS) rendszerének lényege az, hogy emberszerű tervezési képességet adnak a robotoknak, így egyidejűleg több egyértelmű – és potenciálisan ellentmondásos – elvárást teljesíthessenek a cél elérése érdekében. Ennek során a rendszer mindig kiválasztja a valószínűbb cselekedetet, alapul véve az elvégzendő feladat valamilyen valószínű specifikációjára vonatkozó „hitet”.
Munkájuk során a kutatók adatállományt állítottak össze azzal az információval, hogy nyolc tárgyat - bögre, üveg, kanál, villa, kés, nagy tányér, kis tányér és tál - különféle konfigurációkban lehet az asztalra helyezni. A robotkar először véletlenszerűen kiválasztott demonstrációkat figyelt meg, ahogyan az emberek a tárgyakat elrendezik az asztalon.
Ezután a kutatók beállították a robotkart, hogy állítson össze egy meghatározott konfigurációt, valós kísérletekben és szimulációban, az általa látott eredmények alapján.
A siker érdekében a robotnak sok lehetséges elrendezést kellett mérlegelnie, még akkor is, ha az elemeket szándékosan eltávolították, egymásra rakták vagy elrejtették.
Mindennek zavarba kéne hoznia a gépet, ám a kutatók által edzett robot nem hibázott azok után, hogy számtalan való világban megtörtént tapasztalatot látott – a többezer szimulált próbaverzió során csupán egy maréknyi hiba keletkezett.
Ezzel a módszerrel a robotokat nem kell előre programozni, hogy valamit megoldjanak. A gyári munkások megtaníthatják a robotot, hogyan végezzen el számos összetett feladatot, a házi verziók pedig a házimunkákban segíthetnek azzal, hogy megfigyelés után maguk rakodnak be a szekrénybe, töltik fel a mosogatógépet vagy megterítik az asztalt – tudatták a kutatók.
László Adrienn