2020. 01. 21. - 10:00
Mesterséges intelligencia: újabb repülőtaxi mutatkozott be
Azt követően, hogy tavaly már előrukkolt egy repülő modellel, a helikoptergyártó Bell vállalat most egy teljesen felszerelt, átalakított repülőtaxival jelentkezett a Las Vegas-i technológiai kiállításon.
Noha a 2019-es esztendőben már bemutatott egyet, a Bell vállalat egy teljesen újratervezett repülő taxival rukkolt elő a CES (Consumer Electronics Show) Las Vegas-i technológiai kiállításon.
Az új Nexus 4EX-nél eltávolították a két rotorcsatornát, s tisztán elektromos meghajtási lehetőséget kínál. A repülő taxi 3175 kilogrammos és akár 150 mph sebességgel is tud haladni. A hajtómű-koncepció négy dőlésszöget változtató ventilátort tartalmaz, a jármű hibrid-elektromos vagy teljesen elektromos meghajtással egyaránt közlekedhet, ez konfiguráció kérdése.
Az eredeti Nexus EVTOL-hoz képest kettővel kevesebb rotor hajtja, csökkenti a rángatás érzését, s hajózási módban hatékonyabb.
Mesterséges intelligencia: az új Nexus repülőtaxi már egy okosváros része lehet
A 4EX repülőtaxi képes lenne akár 97 km magasságig is repülni, úgy, hogy 4-5 utast visz, plusz a pilótát. Legfeljebb 60 tengeri mérföld távolságra mehet.
A jelenlegi tulajdonságairól Mitch Synder, a Bell vezetője azt mondta: a konfiguráció képessé teszi a céget egy alkalmas, hitelesíthető és kereskedelmi szempontból életképes termék megalkotására.
A 4EX ugyan mesterségesen intelligens, autonóm működésre tervezték, de a Bell számít arra, hogy pilótára is szükség lesz a fedélzeten, amíg az önálló repülés nyilvános elfogadása nem biztosított.
A vállalat arra törekszik, hogy legyen tanúsított rendszere, s így 5 éven belül bevezetné a terméket.
Már most készülnek az időszakra: kifejlesztették az aerOS rendszert, amely a Microsoft Azure-on fut és a flottainformációk kezelésére hozták létre. Figyelemmel kíséri a repülőgépek állapotát, segít az áruk, termékek, valamint a prediktív adatok és a karbantartás kezelésében.
A Nexus légi taxi embereket, termékeket és információkat is képes összekapcsolni városok között.
„Az utasélményre összpontosítva mutattuk be azt a technológiát és járművet a 2019-es CES-en, amely forradalmasítani tudja városi közlekedést. 2020-ban inkább azt demonstráljuk, milyen lesz élni, dolgozni egy okosvárosban, s milyen lesz a működése”- fejtette ki Synder.
A cég a 4EX hibrid-elektromos változatán is dolgozik a hosszabb repülések érdekében – ez várhatóan turbógenerátort fog használni az akkumulátorok töltésére és az elektromos motorok táplálására, s 130 tengeri mérföld távolságra juthat el.
László Adrienn