2023. 02. 17. - 09:40
Mesterséges intelligencia - Kormánnyal és pedállal sem rendelkezik az új robottaxi
Elindította robottaxijait a Zoox, mely szerint szolgáltatása az első a világon, amely működik a közutakon.
Az autonóm mobilitást szolgáltató Zoox vállalat elmondása szerint kulcsfontosságú mérföldkövet ért el: előállt a világ első célirányosan épített robottaxijával, mely a nyílt közutakon közlekedik utasokkal.
A transzferszolgáltatás bemutatóját február 11-én le is vezényelték a kaliforniai Foster Cityben. A demonstrációt elsőnek nevezték a történelemben, amikoris egy hagyományos (sofőr)vezérlés nélküli, kimondottan erre a célra épített autonóm robottaxi szállított utasokat a nyílt utakon.
Ahhoz, hogy elérjék ezt a mérföldkövet, a Zoox szigorú teszteket végzett magánutakon. Engedélyt kapott emellett a California Department of Motor Vehicles-től (Kaliforniai Gépjárművek Minisztériuma), hogy robottaxiját üzemeltethesse az állam közútjain.
A Zoox máig valóban az egyetlen olyan célra épített robottaxi, amely engedélyezett a kaliforniai közutakon és amely saját tanúsítvánnyal rendelkezik a szövetségi gépjármű-biztonsági szabványok (FMVSS) szerint. Olvasd el: Mesterséges intelligencia - Indulhat a Baidu robottaxi-hálózata Kínában
Mesterséges intelligencia - Kormánnyal és pedállal sem rendelkezik az új robottaxi
Alapos kialakítással rendelkezik, mely hagyományos vezetési vezérlőket nem foglal magába – azaz, kormánykereket vagy pedálokat. Közvetlenül a járműbe építette be az FMVSS teljesítménykövetelményeket azonban igen, emellett több mint 100 olyan biztonsági újítással van ellátva, amelyek a mai személygépkocsikban nem állnak rendelkezésre.
„Az, hogy Kaliforniában a Zoox lett az első vállalat, mely kifejezetten erre a célra épített robottaxit üzemeltet utasokkal a nyílt közutakon, jelentős mérföldkő nemcsak a cég, hanem az autonóm járműipar számára is – mondta Aicha Evans, a Zoox vezérigazgatója. – Most, hogy bejelentettük autonóm munkavállalói transzferünk első üzembe helyezését, hozzájárulunk az iparág elmúlt évben tapasztalt fejlődéséhez és egy lépéssel közelebb hozzuk a Zooxot a nagyközönségnek szánt, kereskedelmi forgalomba hozott, célzott robottaxi szolgáltatáshoz.”
Történelmi első kísérletének befejezését követően a Zoox a Foster City-ben található központjában telepíti alkalmazottai transzferszolgáltatását. A munkavállalói transzfer szolgáltatást egyelőre kizárólag a Zoox teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottai vehetik igénybe.
A robottaxi egyszerre akár 4 ember szállítására is alkalmasnak bizonyult a Zoox két fő irodaháza közötti közúton, akár 35 mérföld/órás sebességgel. Megfelelően kezeli a bal- és jobbos kanyarokat, kétirányú kanyarokat, a közlekedési lámpákat, a kerékpárosokat, gyalogosokat, járműveket és egyéb közúton jellemző dolgokat ezen az útvonalon.
A Zoox alaptétele az volt, hogy a teljes mobilitási élményt újragondolják – mondta Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója. Ez azt jelenti, túl kell lépni azon, hogy a mai személygépjárműveket utólag autonóm technológiával szerelik fel.
Hozzátette, kiváló tervezés és mérnöki bravúr volt – valamint több éves kemény munka csúcspontja - egy erre a célra épített, teljesen önálló, biztonsági vezetők nélkül működő járművet építeni. Olvasd el: Zöld utat kapott a teljesen vezető nélküli Waymo robottaxi
„Közúton már tudjuk üzemeltetni a járműveinket, s mellette továbbfejlesztjük alkalmazotti transzfer szolgáltatásunkat technológiánkon és működésünkön, miközben felkészülünk a kereskedelmi szolgáltatás elindítására” – mondta el Jesse Levinson.
A Zoox először az alkalmazottainak nyújt szolgáltatást. Amint azonban folyamatosan halad előre a vállalat és további kormányzati engedélyeket szerez, kiterjeszti azt a nagyközönségre is.
L.A.