Mesterséges intelligencia áll a hatékonyabb forgalomirányítás szolgálatába

A legtöbb lámpás kereszteződéssel az a fő probléma, hogy nem veszik figyelembe az aktuális forgalmi helyzetet. Ennek következményeivel valószínűleg mindenki találkozott már, aki autóval jár: hosszú másodpercekig vagy akár percekig fölöslegesen kell állni egy piros lámpánál, úgy, hogy egyébként nincs vagy minimális a keresztforgalom.
Ez még frusztrálóbbá válik, ha a városban ez az egyik olyan közlekedési lámpa, amely valamilyen oknál fogva nagyon sokáig piros marad. Ez azért van, mert a legtöbb közlekedési lámpát úgy programozzák, hogy előre meghatározott szabályok és/vagy az úttestbe épített indukciós hurokszenzorok alapján váltson színt.
A kutatók azonban dolgoznak azon, hogy a közlekedési lámpákat mesterséges intelligenciával vértezzék fel, annak érdekében, hogy a forgalom zökkenőmentesebben és hatékonyabban folyjon.
Kevesebb dugó és gyorsabb áthaladás a kereszteződésekben - ezt hozhatja el a mesterséges intelligencia
A tanulmány a németországi K14LSA projekt része, melyet a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúraügyi Minisztérium finanszíroz, és amelyet számos partnerszervezet támogat.
Az egyik ilyen partner, a Fraunhofer Optronikai, Rendszertechnológiai és Képhasznosítási Intézet nagyfelbontású kamerákat és radarérzékelőket telepített egy nagy forgalmú, lámpákkal szabályozott kereszteződésbe Lemgo városában. A kamerák rögzíteni tudták a lámpaváltásra várakozó járművek számát, az egyes járművek várakozási idejét és a járművek átlagos sebességét a kereszteződésben.
A kamerák által gyűjtött adatokat ezután egy gépi tanuláson alapuló számítógépes algoritmus betanításához használták, amely virtuálisan kísérletezett más, valós idejű forgalmi viszonyokhoz alkalmazkodó lámpaváltási mintákkal. Az algoritmus így dolgozta ki a legjobb mintákat a várakozási idő minimalizálására.
A szimulációk szerint a legjobb mesterséges intelligencia-alapú minták potenciálisan 10-15 százalékkal javíthatják a forgalomáramlást. A kutatók szerint azonban a számítógép által generált szimulációk nem biztos, hogy pontosan tükrözik a valós körülményeket, ezért a következő hónapok lépései között szerepel, hogy az algoritmust valódi közlekedési lámpákon is alkalmazzák.
V.V.