2025. 12. 01. - 08:20
Humanoid robot lett légiutaskísérő egy orosz repülőgépen
Mesterséges intelligencia állt munkába egy orosz repülőn: humanoid robot lett légiutas-kísérő, amely segített az utasoknak a kereskedelmi járaton - de azért a korlátaira is fény derült.
Humanoid robotot tesztelt egy orosz légitársaság légiutas-kísérőként.
A robot olyan feladatokat lát el a kereskedelmi járaton, mint az utasok üdvözlése, a beszállókártyák ellenőrzése és a biztonsági eljárások bemutatása.
Az orosz fapados légitársaság azt szeretné demonstrálni, hogyan segítheti a mesterséges intelligencia a légiutas-kísérőket a jövőben.
A humanoidot az Unitree Robotics fejlesztette ki és a Volodya névre hallgat.
A robot üdvözölte az utasokat, ellenőrizte a beszállókártyákat, majd biztonsági bemutatókat tartott egy Boeing 737-es Uljanovszkból Moszkvába tartó járatán.
Kék pólót viselt, hogy passzoljon a személyzet többi tagjához, még a folyosón is végigsétált a repülés közben, mielőtt visszatért volna a helyére.
Az Aerospace Global News szerint Volodya segített a repülés előtti biztonsági utasítások végrehajtásában, mielőtt visszavonult az ablak melletti ülésére, hogy megvárja a felszállást. A repülés során pedig interakcióba lépett az utasokkal. Olvasd el: Hosszútávú versenyképesség - Humanoid robotok építhetik a hajókat

Humanoid robot lett légiutaskísérő egy orosz repülőgépen
A Pobeda, az Aeroflot leányvállalata megerősítette, hogy a teszt bemutató volt, valamint, hogy továbbra is az ember légiutas-kísérők felelősek minden biztonsági és szolgáltatási feladatért.
A légitársaság szerint a robot „lényegében bebizonyította, hogy még nem teljesen kész az emberi személyzet helyettesítésére”, valamint megjegyezte: Volodya „nem képes megbízhatóan egyenesen maradni bizonyos esetekben, például turbulencia során”.
A gyártók a robotot érzékenynek és megbízhatónak írták le, amely képes olyan feladatokra, mint a tai chi, a hátraszaltó, a forrasztás és a kényes tárgyak kezelése.
A Pobeda azért kérte el a Volodyát a repülésre, hogy felmérje a benne rejlő lehetőségeket, mint légiutas-kísérő asszisztens egy teljesen átlagos járaton.
A kísérlet a repülés szélesebb körű high-tech innovációinak része.
Az Otto Aerospace például fejleszti a Phantom 3500-at, egy ablak nélküli sugárhajtású repülőgépet, amely kamerákat használ a magával ragadó külső kilátás biztosítására.
A kilenc utas befogadására alkalmas repülőgépet úgy tervezték, hogy javítsa az aerodinamikát és körülbelül 60 százalékkal csökkentse az üzemanyag-fogyasztást. A bevezetést 2027-re tervezik- a FlexJet már 300 darabos előrendelést adott le belőle.
Bár a Volodya robot kísérlete azt mutatta, hogy a mesterséges intelligencia képes támogatni a személyzet feladatait és interakcióba lépni az utasokkal, a Pobeda hangsúlyozta: továbbra is felügyelt kísérletről van szó, kiemelve a humanoid robotok előnyeit és jelenlegi korlátait a repülésben.
B.A.

