2025. 10. 23. - 08:00
Dél-Korea tanulságos példája az oktatás jövőjéről

A dél-koreai kormány leállította a mesterséges intelligencia-alapú tankönyv programját, de a kudarc valójában új utat nyit az oktatás digitalizálásában és a mesterséges intelligencia jövőjében.
A világ egyik legfejlettebb technológiai országa, Dél-Korea, négy hónap alatt elkaszálta azt a nagyszabású oktatási projektet, amely mesterséges intelligenciával támogatott digitális tankönyvekkel kívánta forradalmasítani az iskolákat. Az Artificial Intelligence News beszámolója szerint az 1,2 billió wonos (kb. 850 millió dolláros) beruházás túl gyorsan indult, és az oktatási rendszer egyszerűen nem volt felkészülve arra, hogy a mesterséges intelligencia ilyen mélyen beépüljön a tanterembe. Mégis, ez a “bukás” a szakértők szerint nem visszalépés, hanem egy tanulási folyamat, amely megmutatja, hogyan kell a jövőben a technológiát bevezetni az iskolákba.
A mesterséges intelligencia-tankönyvek célja eredetileg az volt, hogy személyre szabott tanulási élményt nyújtsanak minden diák számára. A digitális tankönyvek valós időben elemezték volna a tanulók teljesítményét és ennek alapján alakították volna a feladatokat.
A Rest of World magazin riportja szerint azonban a diákok és tanárok technikai hibákkal, adatvédelmi aggályokkal és túlzott munkaterheléssel szembesültek. A rendszer nem tudta kezelni az iskolai infrastruktúra hiányosságait és a mesterséges intelligencia így nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Miért bukott el a dél-koreai mesterséges intelligencia tankönyvprogram és mit tanulhatunk belőle?
Mégis, a történet tanulsága pozitív. A szakértők szerint a mesterséges intelligencia-alapú oktatás nem bukott el, csupán előreszaladt a jövőbe. A Dél-Koreában szerzett tapasztalatok most világszerte segíthetik a pedagógusokat és fejlesztőket abban, hogy valóban működő, emberközpontú rendszereket építsenek. A mesterséges intelligencia képes arra, hogy felismerje a tanulók egyéni tempóját, stílusát és motivációit és ennek alapján alakítsa a tananyagot, de ehhez nem szoftverekre, hanem integrált, etikus oktatási stratégiára van szükség.
A Massachusetts Institute of Technology egy korábbi tanulmánya szerint a mesterséges intelligencia hosszú távon nem a diákok kreativitását csökkenti, hanem a mechanikus tanulást váltja ki, feltéve, ha a technológiát megfelelően használják. A dél-koreai kísérlet így paradox módon felgyorsíthatja az oktatási innovációt: a hibákból tanulva olyan új rendszerek jöhetnek létre, amelyek nemcsak digitálisak, hanem valóban tanulóképesek.
Dél-Korea tehát nem kudarcot vallott, hanem úttörőként megmutatta, hogy a mesterséges intelligencia és az oktatás közös jövője nem a gyorsaságon, hanem a megértésen múlik. Az oktatási technológia jövője az emberi és a mesterséges intelligencia együttműködésén alapul, ahol a cél nem az, hogy a gép tanítson, hanem hogy mindenkit segíthessen tanulni.