2025. 07. 11. - 10:00
A mesterséges intelligencia már a pénzügyi cégek gerincét alkotja

A mesterséges intelligencia forradalmasítja a pénzügyi szektort, de csak azok profitálnak belőle, akik valódi stratégiával közelítenek hozzá.
Miközben a mesterséges intelligencia globális térhódítása sokakat meglep, az európai pénzügyi szektorban szinte csendben, de annál erőteljesebben épülnek be a technológia alapjai. Bankok, biztosítók és fintech cégek már ma is komoly összegeket takarítanak meg ( vagy éppen termelnek többletbevételt) a mesterséges intelligencia segítségével. De a siker nem pusztán azon múlik, hogy milyen modellt választanak. A stratégiai gondolkodás, az adatminőség és a szabályozási megfelelés az igazi nyerő hármas.
A generatív mesterséges intelligencia és az úgynevezett intelligens ügynökök (AI-agent) már nemcsak elméleti lehetőségek. Ezek a rendszerek személyre szabott ajánlatokat generálnak, automatizálják a dokumentumvizsgálatot, gyorsítják a tesztelési ciklusokat és akár teljes fizetési folyamatokat is lebonyolítanak. Az európai pénzügyi ökoszisztéma egyik legnagyobb kihívása - a régi, örökölt rendszerek (pl. COBOL-alapú szoftverek) - éppen ezeknek az eszközöknek köszönhetően válhat modernizálhatóvá.

Európa pénzügyi elitje titokban mesterséges intelligenciára vált, méghozzá olyanra, amely automatikusan követi a szabálymódosításokat
A sikeres mesterséges intelligencia-implementáció azonban nem képzelhető el strukturált adatkezelés nélkül. A legtöbb pénzintézet még mindig silókban gondolkodik és nehezen fér hozzá egységesített ügyféladatokhoz. Márpedig, ha a bemenet rossz minőségű, a rendszer sem tud megfelelő döntéseket hozni. A skálázható mesterséges intelligencia-megoldások kulcsa tehát a jó adat és az a képesség, hogy ezt a szabályozók szigorú követelményei mellett is tudják kezelni.
A szabályozási környezet Európában különösen összetett. Az EBA, ESMA és EIOPA követelményeinek való megfelelés nem opció, hanem kötelező. Az intelligens rendszerek éppen itt mutatják meg valódi erejüket: képesek automatikusan nyomon követni és betartani a legfrissebb szabályozási változásokat, így a bankok biztonságosabban és gyorsabban reagálhatnak a piaci eseményekre.
A mesterséges intelligencia sikeréhez azonban nem elég a technológia. Megfelelő üzleti célkitűzések, átlátható stakeholder-együttműködés, megbízható partnerhálózat és egy erős, ügyfélközpontú stratégia is szükséges. Csak így kerülhető el, hogy az új fejlesztések végül erős, de szabálytalan rendszerré váljanak, amelyek soha nem érik el az éles bevezetést. Azok a szereplők, akik képesek mindezt összehangolni, valódi digitális bajnokokká válhatnak.
CS.SZ.