2025. 11. 20. - 08:00
Kína jóváhagyta a külföldi GMI autó fejlesztéseket
A Tesla, a Volvo és a Mercedes-Benz hivatalos jóváhagyást kapott Kínától, hogy generatív mesterséges intelligencia-alapú chatbotokat illesszenek az autóikba és ezzel új technológiai korszak nyílik meg.
A globális autóipar egyik legizgalmasabb pillanata érkezett el, ugyanis Kína hivatalosan is rábólintott arra, hogy a Tesla, a Volvo és a Mercedes-Benz saját generatív mesterséges intelligencia-asszisztenseket vigyen az ország útjaira.
A technológiai áttörést elsőként a dél-kínai régióból jelentették, ahol a Cyberspace Administration of Beijing regisztrálta a Mercedes-Benz virtuális asszisztensét, valamint zöld utat adott a Tesla Shanghai xBot rendszerének és a Volvo Xiao Wo megoldásának is. A fejleményekről a South China Morning Post is részletesen beszámolt, kiemelve, hogy ez a döntés valójában egy gyorsuló jóváhagyási rendszer hajnala.
A generatív mesterséges intelligencia már évek óta beszivárgott az autók fedélzeti rendszereibe, de eddig szigorúbb szabályozási környezet akadályozta a külföldi gyártók innovációit. A helyzet most gyökeresen megváltozott: a 2024-ben bevezetett regisztrációs rendszer lehetőséget ad arra, hogy a generatív mesterséges intelligencia-szolgáltatások hivatalosan is elérhetővé váljanak a felhasználók számára. A SCMP cikkének egyik kulcs gondolata szerint ez a döntés nemcsak engedély, hanem üzenet is. Kína nyitott arra, hogy a jövő járművei intelligensebbé, interaktívabbá és biztonságosabbá váljanak.

Engedély megadva: a Tesla és a Mercedes új GMI-korszakot nyit Kínában?
A statisztikák sem aprózzák el az áttörés jelentőségét: Kínában eddig 611 generatív mesterséges intelligencia-szolgáltatást regisztráltak, ebből 183-at Peking, 115-öt pedig Shanghai hatóságai. Mindez azt jelenti, hogy az ország óriási ütemben építi ki az intelligens járművek ökoszisztémáját, ahol a technológiai verseny a hazai márkák – mint a BYD vagy a Geely – és a külföldi autógyártók között új szintre lép.
A Tesla már arról beszél, hogy teljes önvezetésre vonatkozó engedélyt is remél 2025 elején, ami új dimenziót adna a világ legnagyobb autópiacán való jelenlétének.
Az autókban lévő generatív mesterséges intelligencia már nem csupán kényelmi funkció, ezek a chatbotok valódi személyi asszisztensekké válnak. A Tesla például a DeepSeek és a ByteDance technológiáját integrálja, hogy a sofőrökkel természetesebb, emberibb módon kommunikálhasson az autó. Egyre több kínai autógyártó - köztük a Stellantis által támogatott Leapmotor is - már sorban áll, hogy saját intelligens rendszereit engedélyeztesse. Mindez azt jelzi, hogy elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol az autózás élménye egybeolvad a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekkel.

