2025. 01. 02. - 09:15
Beszédes eredmények: a generatív MI terén idén döntő lépéseket tesznek a cégek
Mivel a generatív mesterséges intelligencia valódi eredményt hoz, a szervezetek döntő lépéseket tesznek a jövőre nézve ebben az évben.
A generatív mesterséges intelligencia jövője 2025-ben a kísérletezéstől az újrafeltalálásig több szakaszon mehet keresztül. Mivel azonban valódi eredményeket hoz, a szervezetek határozott lépéseket tesznek a GMI-t illetően.
Fényes jövő előtt áll a generatív mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia előtt kecsegtető jövá áll, ám erre még várni kell egy kicsit.
A ChatGPT elindítása óta több mint 2 év telt el, s azóta kísérleteznek a szervezetek a generatív MI-vel.
Nem láttunk azonban még túl sok kísérleti projektet, amely valóban átalakuló folyamatokká és üzleti alkalmazásokká fejlődött volna. Nos, ez a helyzet 2025-ben megváltozik.
Bár a mesterséges intelligencia lehetőségei egyértelműek, a körülötte levő hírverés meglehetősen túlzásnak tűnhet.
Eddig a technológia nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A vállalkozásoknak mindössze 20 százaléka számolt be a generatív mesterséges intelligencia előnyeiről 2024-ben.
Az elfogadása és alkalmazása körültekintő, óvatos volt és elsősorban az alacsony erőfeszítést igénylő alkalmazásokra összpontosított - például a chatbotokra, amelyek személyre szabott válaszokat generálnak a kézikönyvekből és a dokumentációból. Olvasd el: Miért mondják, hogy mindent átír a generatív mesterséges intelligencia?
Beszédes eredmények: a generatív MI terén idén döntő lépéseket tesznek a cégek
Noha ezek a megoldások javítják az ügyfél-élményt – például pontos hibaelhárítási lépéseket biztosítanak egy adott TV-modellhez –, a dolog nem tekinthető átalakítónak. E megoldások nem igényelnek jelentős változtatásokat a vállalat adatain vagy mesterséges intelligencia-stratégiáján.
A szakértők azonban látnak okot az optimizmusra: számos szervezet a közeljövőben olyan alapvető képességekbe fektet be, amelyek segítségével 2025-re feltárulhatnak a tökéletesen személyre szabott élmények, nagyobb értéket létrehozva.
A generatív MI átalakító felhasználási esetei
Ahhoz, hogy tisztában legyünk azzal, mi vár ránk, érdemes áttekintenünk a felhasználási esetek széles körét, amelyek a mesterséges intelligencia előnyeit mutatják be.
Az élettudományok területén például vezető lehet a mesterséges intelligencia, s hamar felgyorsul olyan területeken, mint a gyógyszerek és vakcinák fejlesztése - ugyanis a továbbfejlesztett adatfolyamatok felgyorsítják az innovációt, gyorsabbá és könnyebbé teszik a kezelések áttöréseit.
A tágabb egészségügyi szektorban az érzelmi mesterséges intelligencia képes javítani a mentális egészség diagnosztizálását - azzal, hogy strukturálatlan adatelemzésekre támaszkodik és valódi előnyöket biztosít a páciensek és az alkalmazottak számára.
Átalakító hatással lehet a generatív MI a gyártásban is: az ellátási láncok automatizálása nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem a geopolitikai és környezeti nyomást is enyhíti.
A pénzügyi szolgáltatások is átalakulnak. A fedezeti alapok generatív mesterséges intelligenciát használnak, hogy felülmúlják a humán elemzőket a részvényárfolyam előrejelzésében, miközben jelentősen csökkentik a költségeket.
Fejlődnek a megfelelőségi funkciók - a mesterséges intelligencia automatizálja az adatkezelést és egyszerűsíti a hatósági beadványokat, így biztosítva, hogy a cégek a növekedés elfojtása nélkül megfeleljenek a növekvő szabályozási követelményeknek.
A mesterséges intelligencia által vezérelt önkiszolgálás ma már minden szektorban kritikus ügyfélkapcsolati pont, s a vállalkozások fele már alkalmazza a mesterséges intelligencia-vezérelt helpdesk-et.
Ahogy ez a tendencia érlelődik, az önkiszolgáló megoldások szektorokon átívelő szabvánnyá válnak minden ágazatban.
Ugyanakkor, az MI elterjedtségének előrehaladtával kritikus fontosságú a hatékonyság és az ügyfélélmény közötti egyensúly megteremtése kimért, átgondolt és elemző módon – vélik a szakértők.
Ahogy a mesterséges intelligencia által támogatott jövő felé haladunk, minden szervezetnek meg kell valósítania egy stratégiát, amely egyszerűsíti az adatokhoz való hozzáférést és biztosítja, hogy azok pontosak, integráltak, naprakészek és jól irányítottak legyenek.
Az adatoknak is készen kell állni az MI-re
Az MI általi transzformáció sokkal többet jelent, mint egy GPU vásárlása és egy nagy nyelvi modell betanítása. Ha az adatok nem állnak készen az MI-re, akkor ez az adatokat birtokló szervezetekről sem mondható el.
Amennyiben az „üzemanyag” elavult, pontatlan vagy hiányos, a modell jelentős hátrányban van és olyan eredményeket hoz létre, amelyek sem nem hasznosak, sem nem pontosak.
Ahhoz, hogy a legtöbbet lehessen kihozni a mesterséges intelligenciából, a vállalatoknak egységes nézetre van szükségük adataikról, hogy javítsák az ügyfelek elkötelezettségét. Ehhez összetett illesztés szükséges, amelyet a mesterséges intelligencia a metaadatkezelés, az automatizált integráció és az egyes nézetek révén képes lehetővé tenni.
2025 folyamán elmozdulás várható a mesterséges intelligencia adatkezelése felé: az adatok elérhetővé tétele megoldódik a nem műszaki felhasználók számára, biztosítva, hogy betartsák az olyan előírásokat, mint a GDPR.
A megfelelés környezetbarát lesz – automatikusan folyamatokba épül be, így az egyes alkalmazottak könnyedén be tudják tartani a szabályokat.
Az adatkezelésben az MI megkönnyíti az ellenőrzött hozzáférést, védi a magánélet védelmét és egyszerűsíti a dokumentációt, ami 2025-ben elmozdulást hoz a mesterséges intelligencia-kompatibilis adatkezelés irányába.
Mostanáig a vállalkozások arra vártak, hogy a technológia beérjen: vagyis, valóban átalakítsák az adatműveleteket.
Idén láthatjuk majd, hogy a helyzet megfordul, a mesterséges intelligencia ugyanis valódi eredményt nyújt. Fényes jövő áll előttünk: 2025 lesz az év, amikor a szervezetek megteszik a következő döntő lépéseket a mesterséges intelligencia útján.
B.A.