2025. 01. 20. - 08:50

A ChatGPT generatív MI-t használják az iskolások - a technológiai hibák dacára is

A ChatGPT generatív MI-t használják az iskolások - a technológiai hibák dacára is

A technológia hibái ellenére is sok tinédzser használja a generatív mesterséges intelligencia-alapú ChatGPT-t iskolai feladatok megoldásához – derült ki egy új felmérésből.

Annak ellenére, hogy vannak hibái, számos tinédzser alkalmazza a mesterséges intelligencia-alapú ChatGPT-t iskolai feladatai megoldásához.
 
Erről a Pew Research Center készített felmérést, amely rámutatott, hogy a fiatalabb diákok, a Z-generáció tagjai szívesen hagyatkoznak az OpenAI mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotjára.
 
Kétszer annyian használják a generatív MI-t, mint két éve
 
A fiatalok körében végzett, ChatGPT-használatról szóló 2023-as közvélemény-kutatás során a Pew nagyjából 1400, 13 és 17 év közötti, egyesült államokbeli tinédzsertől kérdezte meg, használták-e a ChatGPT-t házi feladathoz vagy más iskolai feladatok elvégzéséhez.
 
A válaszadók 26 százaléka azt mondta, igen - ami kétszerese a két évvel ezelőtti számnak. Olvasd el: Már használható a ChatGPT hangos üzemmódja
 
A ChatGPT generatív MI-t használják az iskolások - a technológiai hibák dacára is
A ChatGPT generatív MI-t használják az iskolások - a technológiai hibák dacára is
 
A kérdésekre válaszoló tinédzserek alig több mint fele – 54 százaléka – felelte azt, hogy elfogadhatónak tartja a ChatGPT alkalmazását új témák kutatására.
 
A válaszadók 29 százaléka szerint a generatív mesterséges intelligencia-eszköz elfogadható matematikai feladatok megoldására, míg 18 százalékuk állította, hogy a ChatGPT használata megfelelő esszékíráshoz.
 
Aggasztó az elterjedt használat?
 
Figyelembe véve, hogy milyen módon hibásodhat meg a ChatGPT, az eredmények okot adnak az aggodalomra.
 
A ChatGPT nem olyan jó matematikából – s nem is számít a legmegbízhatóbb tényforrásnak.
 
A közelmúltban készült egy tanulmány, amely azt vizsgálta, sikeres-e a vezető mesterséges intelligencia egy doktori szintű történelem teszten és megállapította, hogy a GPT-4o, a ChatGPT-t működtető alapértelmezett mesterséges intelligencia-modell csak valamivel válaszol pontosabban a kérdésekre, mint amikor egy ember véletlenszerűen kitalálja a választ.
 
Ugyanez a tanulmány állapította meg azt is, hogy a ChatGPT olyan területeken a leggyengébb, mint a társadalmi mobilitás és a szubszaharai Afrika geopolitikája – ezek pedig potenciálisan relevánsak azon tinédzserek demográfiai helyzete szempontjából, akik elmondásuk szerint a legtöbbet használják a generatív MI-t az iskolában.
 
Kiderült az is, ki alkalmazza többször a generatív MI-t
 
A Pew közvélemény-kutatása szerint a feketebőrű és a spanyol tinédzserek nagyobb valószínűséggel mondták, hogy használták a ChatGPT-t iskolai munkájukhoz, mint a fehérbőrűek.
 
Ugyanakkor, a kutatások - nem meglepő módon - vegyesek a ChatGPT pedagógiai hatásával kapcsolatban.
 
A Pennsylvaniai Egyetem kutatói felfedezték, hogy a ChatGPT-hez hozzáféréssel rendelkező török ​​középiskolások rosszabbul teljesítettek a matematikai teszteken, mint azok, akik nem fértek hozzá.
 
Egy külön tanulmány keretében a kutatók megfigyelték, hogy a ChatGPT-t alkalmazó német diákok könnyebben találtak kutatási anyagokat, de hajlamosak voltak kevésbé ügyesen szintetizálni azokat, mint a ChatGPT-t nem használó társaik.
 
A Pew 2024-ben végzett egy külön közvélemény-kutatást is, melyből kiderült: az állami középiskolai tanárok negyede úgy gondolja, az olyan mesterséges intelligencia eszközök, mint a ChatGPT, több kárt okoznak az oktatásban, mint hasznot.
 
A Rand Corporation és a Center on Reinventing Public Education eközben végzett felmérése szerint a K-12 oktatók – vagyis akik óvodától a 12. osztályig tanítják Amerikában a diákokat - mindössze 18 százaléka használ mesterséges intelligenciát az osztálytermeiben.
 
 
B.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.