2025. 07. 25. - 09:00
120 tanulmány bizonyítja, hogy a generatív MI megváltoztatja az oktatást

A legfrissebb kutatások szerint a generatív mesterséges intelligencia gyökeresen átalakítja az oktatást, de új kérdéseket is felvet a diákok mentális jóllétével kapcsolatban.
Az oktatás világa új korszakba lépett, amelyben a tanár már nem egyedül van a táblánál. A generatív mesterséges intelligencia, különösen a nagy nyelvi modellek megjelenése óta, egyre több feladatot vesz át: tananyagokat állít össze, teszteket generál, személyre szabott feladatokat ajánl és képes akár egy teljes tanulási élményt lemodellezni.
A Frontiers in Education című szaklapban megjelent friss összefoglaló tanulmány több mint 120 publikáció elemzésén alapul és részletesen bemutatja, miként változik meg a tanítás és a tanulás a generatív mesterséges intelligencia hatására.
A kutatás egyik legmeglepőbb megállapítása, hogy a generatív mesterséges intelligencia hatása kettős: egyes jellemzők egyszerre lehetnek előnyök és kockázatok is. Például egy nyelvi modell képes felismerni a szorongás jeleit egy fogalmazásban, de az adatok kulturális elfogultsága vagy az etikai irányelvek hiánya félreértésekhez vezethet. Ez különösen fontos a diákok mentális egészsége szempontjából, hiszen a technológia használata ezen a területen még nem kellően megbízható.

Generatív mesterséges intelligencia az oktatásban: lehetőség vagy veszély?
A tanulmány hangsúlyozza, hogy a generatív mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a pedagógust, de kiváló partner lehet, amennyiben jól használják. Az automatizált korrepetálás, az adaptív tanulási utak vagy a nyelvi támogatás például nagy segítség lehet a hátrányos helyzetű tanulók számára is.
Ugyanakkor fontos, hogy a tanárok és iskolák megfelelő képzést kapjanak, hiszen a technológia alkalmazása megfelelő etikai keretek nélkül kockázatokat is hordozhat.
A kutatás rávilágít arra is, hogy jelenleg kevés tanulmány foglalkozik a generatív mesterséges intelligencia és a diákjólét kapcsolatával. A kutatók szerint ez annak tudható be, hogy a technológia megbízhatósága mentális egészségügyi kérdésekben még nem elégséges. Az olyan kihívások, mint az például az egyes kockázatok alulbecslése vagy a kulturális különbségek figyelmen kívül hagyása, komoly etikai dilemmákhoz vezethetnek.
A kutatást folyamatosan végzik a szakemberek és biztosan érdekes összefüggésekre bukkannak a jövőben.