2023. 12. 29. - 10:00
Íme a 3 ok, amiért a robot kitűnő asszisztens a fogászatban
A robottechnológia napjainkban egyre inkább terjedőben van a fogászat területén is. Tény, hogy kiváló segítség a robot, ám van három ok, ami miatt nem szoríthatja ki teljesen a fogorvost.
Bár még pár éve is csak futurisztikus elképzelésnek tartottuk volna a robotfogászt, ez ma már a valóság: az Egyesült Államokban egyre több fogorvosi rendelő alkalmazza például a Yomi robotot, amely nemcsak a fogak kezelésében, de a fogbeültetés terén is bizonyított már.
Felmerül tehát a kérdés: vajon a fogorvost képes teljes mértékben helyettesíteni a jövőben egy kiválóan kiképzett robot?
Cikkünk első felében a robotok tagadhatatlan előnyeiről esett szó.
Mi azonban az a 3 ok, ami miatt jobb, ha hatékony segítő szerepben marad a robot és nem veszi át a fogorvos helyét?
1.A robot kiváló végrehajtó, de törődni nem képes
Egy fogászati robot nem tudja megvigasztalni a pácienst. Persze arra van mód, hogy mondjon neki előre beprogramozott, vigasztaló dolgokat, de a legtöbb beteg nehezen fogadná el, hogy egy robot őszinte érzéseket fejez ki iránta - hiszen nem ember. Emellett nem valószínű, hogy egy robot képes megmondani, ha szorong egy páciens, vagy éppen vigasztalásra van szüksége.
Ha egy beteg önként ad magáról ilyen információt, akkor a robot valószínűleg úgy lenne programozva, hogy megpróbálja rávenni őt a kezelésre - tények és kutatások bemutatásával, amelyek bizonyítják, hogy erre a kezelési lehetőségre van szükség.
Míg a fogorvos felméri, mennyire érzi magát kényelmetlenül a páciens és alternatív kezelési lehetőségeket is javasolhat, egy robot nem tud emberi empátiát tanúsítani.
A robot kitűnő asszisztens a fogászatban, de nincs empátiája
2.Nem alakulhat ki orvos-páciens kapcsolat
Amennyiben minden sikeres és a robot elvégzi a fogászati eljárást, az nagy siker. Ugyanakkor ezt bármelyik robot képes megoldani, amelyet ugyanerre a feladatra terveztek.
A páciens nem kötődne közülük egyhez sem, hiszen mindegyik robot egyforma. Ez azt jelenti, hogy a betegek az elérhető időponttól függően klinikáról klinikára válthatnak, ahelyett, hogy ragaszkodnának egy fogorvoshoz és valódi kapcsolatot hoznának létre vele.
Az ember fogorvossal kialakított kapcsolat segíthet abban, hogy a páciens szükség esetén bejöjjön a rendelőbe kezelésre, mert bizalmat épített ki a választott szakember és a fogorvosi rendelő iránt.
3.A robot fogász nem képes hatékonyan kommunikálni
A fogorvos feladatának egyik kiemelt része a pácienssel való kommunikáció – fontos, hogy minden látogatás alkalmával pozitív élményben legyen része.
Noha egy robot valószínűleg meg tudja mondani a páciensnek, mit kell tennie, nincs garancia arra, hogy a beteg megérti az utasításokat.
Olyan emberek esetében, mint a fogyatékkal élők, a kisgyermekek vagy azok a páciensek, akik a múltban negatív fogászati tapasztalatokat éltek át, elengedhetetlen a fogorvos egyértelmű kommunikációja a kezelési terv sikeréhez.
Mivel a robotnak nehézségei lehetnek megérteni a páciens személyiségét, a múltban vele történteket vagy egyedi körülményeit, nem lesz képes úgy személyre szabni a kommunikációt, mint egy fogorvos.
A robotoknak mégis van helyük a rendelőkben
Bár nem valószínű, hogy robotok felváltják a fogorvosokat, ez nem jelenti azt, hogy haszontalan a robotika – sőt.
A mesterséges intelligencia technológiát a fogorvosok továbbra is használhatják a fogászat fejlesztésére. Az olyan eszközök például, mint a CEREC gép, csökkenthetik a fogászati látogatások számát, kényelmesebbé tehetik a folyamatot. A Yomi fogászati robot pedig önállóan képes fogimplantátum beültetésére is.
L.A.